Czym jest katalog stron?

Z definicji katalog stron jest witryną, zawierającą poszeregowane według określonych kategorii lub tagów wpisy będące wizytówkami wszelkiego rodzaju firm. Poszczególne wpisy zawierają informacje takie jak m.in. nazwa firmy, dane teleadresowe, adres strony internetowej oraz opis działalności. Warto także dodać, że poszczególne katalogi stron internetowych SEO mogą mieć charakter tematyczny lub bardziej ogólny.

Rodzaje katalogów

Wśród ogromu dostępnych w sieci darmowych oraz płatnych katalogów stron możemy wyróżnić kilka kategorii ich podziału. Według ogólnego podziału możemy wymienić:

- katalogi branżowe

- katalogi firm

- katalogi stron oparte na skryptach SEO

- płatne katalogi stron tematyczne

Jeśli chodzi o ostatni rodzaj katalogu stron internetowych SEO to wariant ten można dodatkowo poszeregować ze względu na rodzaj płatności za usługę:

- brak płatności – opcja darmowa

- płatność za pomocą SMS

- płatność w formie zakupionego wcześniej wygenerowanego kodu

Płatny czy darmowy?

Odpowiedź na pytanie czy wybrać płatne katalogi stron internetowych czy też darmowe jest w zasadzie jednoznaczna – druga z wersji jest obecnie w zasadzie nieskuteczna.

W przypadku najlepszych katalogów stron w wersji komercyjnej każdy wpis jest moderowany, czyli sprawdzany ręcznie pod względem unikatowości opisów, poprawności tagów, danych oraz linków co gwarantuje pozytywną ocenę ze strony crawlerów Google i poprawną indeksację.

Jeśli chodzi o bezpłatne, mało popularne katalogi stron to ich skuteczność względem pozycjonowania i działań SEO jest praktycznie zerowa. Dzieje się tak głównie ze względu na fakt, że tamtejsze wpisy nie są sprawdzane, mogą zawierać błędy, elementy o charakterze spamu, treści powielone oraz generowane i dodawane automatycznie przez oprogramowanie. Skutkuje to całkowitym pominięciem przez skrypty pozycjonujące lub wręcz obniżeniem pozycji w rankingu wyszukiwarek.

W jaki sposób właściwie dodać wizytówkę do katalogu?

Po dokonaniu wyboru odpowiedniego katalogu stron (lub katalogów) warto zadbać o jakość oraz poprawność dokonywanego wpisu.

Pierwszym krokiem w katalogowaniu stron jest wprowadzenie danych teleadresowych firmy takich jak adres, numer telefonu, NIP oraz REGON oraz opcjonalnie adres strony internetowej. Tutaj warto zaznaczyć, że dodanie linku przekierowującego do witryny jest istotne ze względu na fakt, że wielu odbiorców może być zainteresowanych zapoznaniem się z ofertą przedsiębiorstwa. Ponadto jest to dodatkowa możliwość pozyskania wartościowego adresu URL prowadzącego do pozycjonowanego portalu. Wiele katalogów stron daje również możliwość zaznaczenia lokalizacji na mapie z czego warto skorzystać.

Jeśli chodzi o stronę techniczną dodawania stron do katalogów to należy koniecznie zadbać o elementy takie jak :

- Poprawnie sformatowany tytuł będący anchorem linka prowadzącego do pozycjonowanej witryny. Ze względu na zmiany w algorytmie Pingwin nie stosuje się już tzw. exact anchor (ang. dokładny) np. Fryzjer Poznań, zamiast tego stosuje się anchor typu brandowego np. www.superfryzjer.pl lub brandowego wraz z nazwą usługi np. www.superfryzjer.pl – usługi fryzjerskie.

- Odpowiedni opis, który powinien być krótki i treściwy, ale unikatowy i interesujący dla użytkownika. Warto umieścić w nim informacje na temat zakresu usług, aktualnej oferty, można się także pokusić o wzmiankę na temat historii firmy. Aby wpis miał wartość jako obiekt SEO (a o to właśnie chodzi). Należy zadbać o to, aby każdy z tekstów był w miarę możliwości unikatowy i zawierał odpowiednią ilość dobrze dobranych słów kluczowych, ponieważ jest to jeden z ważniejszych czynników rankingowych przy dodawaniu stron do katalogów.

- Jednym z najistotniejszych z punktu widzenia katalogowania stron czynników jest ustalenie odpowiednich kategorii oraz tagów. Jest to tak ważne ze względu na fakt, że bardzo często przypisanie do każde przyporządkowanie generuje dodatkowy, osobny, wysokiej jakości link przekierowujący do pozycjonowanej strony, co ma niebagatelne znaczenie z punktu widzenia SEO.

- Pozostając przy temacie linkowania niezmiernie istotne jest dopilnowanie, aby proces linkowania przebiegał stopniowo i wyglądał jak najbardziej naturalnie. Warto dodawać maksymalnie po kilka adresów tygodniowo, a im nowsza witryna tym należy robić to ostrożniej unikając masowego podlinkowywania, ponieważ może to skutkować usunięciem wpisu z katalogu stron.

- Ostatnim kluczowym dla procesu pozycjonowania aspektem jest indeksacja w katalogu stron internetowych SEO – warto co kilka dni sprawdzać czy przebiega ona poprawnie. W przypadku zauważenia braku zaindeksowania konkretnych wpisów warto w delikatny sposób „naprowadzić” crawlery dodając 2-3 linki.

Najlepsze katalogi w sieci

Chociaż większość katalogów stron internetowych zostało porzuconych przez właścicieli (przez co nie są już moderowane) lub z różnych powodów zbanowane przez Google to nadal istnieje kilka pozycji wartych polecenia. Poniżej przedstawiam krótką listę najlepszych katalogów stron:

- katalog.wp.pl

- katalog.gazeta.pl

- katalog.onet.pl

- katalog.di.com.pl

- katalog.hoga.pl