Czym jest pozycjonowanie?

Wyjaśnianie zagadnienia pozycjonowania lokalnego warto rozpocząć od zadania pytania – czym właściwie jest pozycjonowanie? Według definicji jest to zbiór działań, metod oraz zasad zmierzających do pozycjonowania lokalnego strony na jak najwyższe miejsce w organicznych (darmowych) wynikach wyszukiwania.

Czym jest pozycjonowanie lokalne?

Pozycjonowanie lokalne jest wariantem pozycjonowania opartym o lokalne frazy oraz słowa kluczowe. Działania marketingowe tego rodzaju zwane także pozycjonowaniem regionalnym korzysta w w dużej mierze ze sformułowaniach zawierających w swojej nazwie nazwy miejscowe. Mogą to być nazwy miast, dzielnic, ulic, regionów czy charakterystycznych dla danego miejsca osób lub obiektów. Przykładami fraz lokalnych mogą być: bułka poznańska, świeży rogal świętomarciński, dobry dentysta Kraków.

Kto powinien skorzystać z SEO lokalnego?

Z dobrodziejstw oferowanych przez lokalne SEO (o czym za chwilę) powinien skorzystać każdy przedsiębiorca oferujący swoje produkty bądź usługi w ramach konkretnej, ograniczonej do pewnego terenu lokalizacji. Przykładami takich firm mogą być:

- piekarnie

- salony fryzjerskie

- warsztaty samochodowe

- sklepy (spożywcze, drogerie itd.)

Chcąc przyciągnąć uwagę i pozyskać klientów z usługi pozycjonowania regionalnego powinni skorzystać także specjaliści świadczący swoje usługi jako indywidualne, często jednoosobowe podmioty gospodarcze. Przykładami takich osób mogą być:

- hydraulik

- lekarz

- adwokat

- elektryk

- specjalista od usług remontowo-budowlanych

- informatyk

Jakie są zalety pozycjonowania lokalnego?

Jak już wspomniałem pozycjonowanie regionalne posiada wiele plusów i jeśli przeprowadzone właściwie pozwala osiągnąć sukces komercyjny, jednak jakie są jego zalety w praktyce?

Pierwszą i jedną z najważniejszych z punktu widzenia pozycjonowania lokalnego strony jest fakt, że pozwala na maksymalizację zysków przy jednoczesnej optymalizacji kosztów. Dzieje się tak ponieważ w odróżnieniu od pozycjonowania globalnego opcja lokalna ograniczona jest do znacznie węższego zakresu co ma bezpośredni wpływ na jego niższą cenę. SEO lokalne wiąże się także z maksymalizacją odwiedzin użytkowników zainteresowanych skorzystaniem z oferty i (być może) stania się klientem danej firmy. Dzieje się to przy jednoczesnej minimalizacji wejść przypadkowych bądź odbiorców nie zainteresowanych sprzedawanymi produktami bądź usługami.

Pozycjonowanie firmy w Google

Podobnie jak w przypadku pozycjonowania lokalnego strony Google umożliwia rankingowanie firm. Można to zrobić za pomocą pozycjonowania wizytówki Google będącą częścią platformy Google Moja Firma. Wizytówka jest przypisaną do rzeczywistej, określonej na mapie lokalizacji (pozycjonowanie mapki w Google) etykietą zawierającą dane teleadresowe firmy zwane także NAP (stąd określenie linki z NAP). Skrót ten pochodzi od angielskich słów Name, Address, Phone czyli Nazwa, Adres oraz Numer Telefonu i w praktyce te właśnie dane widnieją na wizytówce. Wizytówka pozycjonowana w Google może być również uzupełniona o krótki opis działalności, godziny otwarcia oraz adres strony WWW (co można i warto zrobić). Dodatkowo jeśli firma oferuje dostarczanie produktów bądź usług bezpośrednio do klienta zasięg dostaw można ustawić w formie okręgu o określonym promieniu i środku w miejscu, gdzie znajduje się siedziba przedsiębiorstwa.

Warto wspomnieć, że wizytówka pozycjonowana w Google zawiera również wbudowany system oceny oraz komentarzy, który umożliwia wystawienie opinii oraz rekomendacji. Mogą one stanowić (i bardzo często stanowią) argument przeważający o decyzji zakupowej potencjalnego nabywcy.

Jak wygląda pozycjonowanie wizytówek w Google?

Pozycjonowanie wizytówki Google wygląda podobnie do strony z wynikami wyszukiwania (SERP). Po określeniu lokacji użytkownika (za pomocą modułu GPS, adresie IP bądź wyborze ręcznym) pozycjonowanie mapek w Google polega na wyświetleniu ogólnej mapy z oznaczonymi lokalizacjami najbliższych odpowiadających treści zapytania wyników. Poniżej w formie kafelek (pierwsze trzy pozycje) przedstawione są informacje na temat konkretnych spółek (nazwa, adres, nr telefonu oraz ocena w 5-gwiazdkowej skali). Obok znajdują się przyciski umożliwiające przejście do witryny WWW bądź określenia najbardziej optymalnej trasy w oparciu o aplikację Mapy Google.

Pozostałe elementy listy wyglądają tak jak „standardowy” ranking i zawierają linki do poszczególnych witryn wraz z nagłówkami oraz krótkimi opisami. Pozycjonowanie wizytówek pozwala na pozyskanie dodatkowych wartościowych linków z NAP, które mogą być wykorzystane przy pozycjonowaniu konkretnej strony WWW.

Jaki wpływ ma odległość użytkownika na pozycjonowanie wizytówki w Google?

Biorąc pod uwagę pozycjonowanie mapek w Google odległość między rzeczywistą aktualną lokalizacją użytkownika a siedzibą firmy jest jednym z najważniejszych czynników - im bliżej tym lepiej (przynajmniej w teorii). Z tego powodu pozycjonowana lokalizacja powinna znajdować się w tym samym mieście lub miejscowości co internauta. W praktyce w miarę jak zwiększa się dystans między przedsiębiorstwem a potencjalnym klientem tym mniejsza szansa na pojawienie się jej witryny w odpowiedzi na jego zapytanie.

Czym jest centroid?

Centroid jest pojęciem stosunkowo mało znanym, ale wartym przybliżenia biorąc pod uwagę lokalne SEO. Terminem tym określa się większe skupisko firm związanych z daną branżą bądź słowem kluczowym w obrębie określonej lokalizacji. Jeśli chodzi o algorytmy Google to centroid ma niewielkie znaczenie na rzecz wspomnianej wcześniej odległości od użytkownika.