Copywriting – czym jest?
Copywriting jest usługą, która polega na przygotowywaniu treści związanych zarówno z pozycjonowaniem stron, jak i marketingiem internetowym. Owe treści mogą mieć dowolny charakter. Copywriter jest w stanie stworzyć zarówno opis produktu, jak i wpis blogowy, artykuł, czy nawet felieton. W pozycjonowaniu jednak znacznie lepiej sprawdza się SEO Copywriting, czyli tworzenie treści przyjaznych wyszukiwarkom.
A czym są słowa kluczowe?
Słowami, lub inaczej frazami kluczowymi nazywamy wyrażenia, które wpisywane są do wyszukiwarki celem odnalezienia interesujących informacji lub produktów. Frazy kluczowe dzielimy na brandowe, ogólne i long tail.
Brandowe słowa kluczowe zawierają w swojej budowie nazwę firmy. Najczęściej używane są w momencie, kiedy użytkownik wie, jak nazywa się firma, której poszukuje, ale nie zna adresu jej strony internetowej. Co ciekawe, pozycjonowanie strony na frazy brandowe nie jest trudne. Zazwyczaj wystarczy publikacja na stronie kilku tekstów zawierających nazwę firmy.
Ogólne frazy kluczowe zazwyczaj zbudowane są z jednego lub dwóch wyrazów i cechują się bardzo ogólnym charakterem. Istotny w tym momencie jest fakt, że frazy tego typu wykorzystywane są przez osoby, które nie mają ściśle określonych preferencji. Ponadto konkurencja na nie jest bardzo duża, dlatego niezwykle trudno jest osiągnąć sukces.
Z kolei frazy kluczowe typu long-tail składają się z więcej, niż dwóch wyrazów i bardzo dokładnie określają wyszukiwany produkt. Jako przykład możemy podać „perfumy męskie 50ml”. Fraz long-tail używają użytkownicy, którzy wiedzą, czego w danej chwili potrzebują, a konkurencja jest zwykle mniejsza, dlatego pozycjonowanie nie powinno sprawiać większych kłopotów.
Na koniec jedynie wspomnimy, że im więcej słów wpisywanych w wyszukiwarkę, tym precyzyjniejsze są wyniki. Dlatego też warto pozycjonować swoją stronę internetową na długie frazy long-tail, ponieważ zwiększają one szansę tego, że użytkownik znajdzie to, czego szukał.
Jak poprawnie wybrać słowa kluczowe?
Poniżej przedstawiamy kilka sposobów na wybranie słów kluczowych do prowadzonego przez nas projektu. Zachęcamy do wypróbowania jednego z nich.
Frazy na bazie produktów lub usług
Pierwszy sposób polega na wypisaniu wszystkich produktów lub usług, jakie oferujemy, a następnie stworzenie na ich podstawie kolejnych fraz kluczowych. Warto również pamiętać o obszarze naszych działań. Krótko mówiąc, jeżeli swoje usługi lub produkty oferujesz wyłącznie mieszkańcom danego terenu – nie wahaj się zawrzeć tego we frazach!
Przykłady fraz kluczowych tego typu:
naprawa komputerów Warszawa
serwis laptopów Białystok
bateria do laptopa acer
bateria Samsung S6
Sprawdź, co podpowiada Google
Jak się okazuje, frazy kluczowe dostarczyć nam może również wyszukiwarka Google. Dokonuje tego za pomocą podpowiedzi zarówno w samym polu wyszukiwania, jak i pod listą wyników. Co istotne, możesz mieć pewność, że hasła, które podpowiada wyszukiwarka, są niezwykle często wyszukiwane przez użytkowników.
Wykorzystaj narzędzie KeywordTool
Narzędzie KeywordTool podpowiada nam gotowe frazy kluczowe, których możemy użyć w projekcie. Znajduje się pod adresem https://keywordtool.io/ i dostępne jest dla każdego, kto poszukuje słów kluczowych.
Korzystanie z opisywanego narzędzia jest bardzo proste. Po wejściu na wskazany powyżej adres, musisz wybrać wyszukiwarkę, w której pozycjonujesz swoją stronę internetową, domyślnie jest to Google. Następnie w pierwszym polu wpisz bazową frazę, do której chcesz wyszukać nowe słowa kluczowe. Wyszukiwarka i język w kolejnych polach powinny zostać wybrane automatycznie, jednak jeśli to nie nastąpiło – wyszukaj na liście język polski i Google.pl. Ostatnim krokiem jest kliknięcie przycisku lupki znajdującego się na końcu. Wyniki prezentowane są w postaci tabel zawierających pogrupowane słowa kluczowe zgodnie z przyjętym kryterium.
Skorzystaj z Planera Słów Kluczowych
Aby móc skorzystać z planera słów kluczowych konieczne jest posiadanie konta Google. Jeżeli jeszcze go nie masz – załóż je i zaloguj się. Aby otrzymać propozycje nowych słów kluczowych, musisz wybrać opcję „ Szukaj propozycji nowych słów kluczowych i grup reklam”. Następnie w pierwszym polu wpisz bazowe słowo kluczowe i naciśnij przycisk „Wyświetl propozycje”.
Jak analizować słowa kluczowe?
W tym momencie, kiedy posiadamy już listę interesujących nas słów kluczowych, czas sprawdzić, czy są one wyszukiwane. Dokonamy tego za pomocą opisanego wcześniej Planera Słów Kluczowych, ale w zakładce „Pobierz listę operacji wyszukiwania dla listy słów kluczowych”. W duże, białe pole wklej listę wyszukanych fraz i naciśnij przycisk „Pokaż liczbę operacji wyszukiwania”.
Wynikiem jest tabela zawierająca średnią liczbę wyszukiwań w ciągu miesiąca, czy konkurencyjność danej frazy kluczowej. W tym miejscu bardzo łatwo możemy wywnioskować, czy dana fraza jest sezonowa, czy też nie. Ponadto możliwe jest sprawdzenie, jak dużo witryn wykorzystuje wybrane przez nas słowo kluczowe.
Konkurencyjność – z czym to się je?
Konkurencyjność danej frazy determinuje przede wszystkim koszty związane z pozycjonowaniem witryny, czy czas samego procesu. Ponadto poprawne określenie konkurencyjności wymaga specjalistycznej wiedzy. Poniżej prezentujemy zespół czynników, które mają znaczący wpływ na definiowane tego czynnika.
Optymalizacja stron konkurencyjnych – im lepiej zoptymalizowane są witryny konkurencji, tym trudniej będzie nam przebić się na wyższe pozycje w wynikach wyszukiwania.
Branża – pozycjonowanie w bardziej dochodowej branży będzie również znacznie bardziej wymagające i droższe.
Liczba stron konkurencyjnych – większa konkurencja automatycznie sprawi, że trudniej będzie osiągnąć sukces w naszej branży.
Linkbuilding konkurencji – im więcej lepszej jakości linków będzie posiadała konkurencja, tym trudniej będzie nam osiągnąć wyższe pozycje w Google.