Pozycjonowanie bez umowy

Pozycjonowanie bez umowy w przeciwieństwie do usługi objętej umową o dzieło czy też zlecenie nie jest objęte obostrzeniem w postaci okresu wypowiedzenia. Innymi słowy zleceniodawca może w każdym momencie wypowiedzieć wykonywane zlecenie bez podawania uzasadnienia (w formie ustnej, mailowej bądź po prostu przestając wnosić opłaty za pozycjonowanie).

Co na to prawo?

Biorąc pod uwagę regulacje prawne dotyczące pozycjonowania bez umowy warto wspomnieć, że polskie prawo dopuszcza nawiązanie współpracy na podstawie innej niż pisemna. W związku z tym faktem pozycjonowanie bez umowy jest tak naprawdę ustaleniem ustnym (lub innym, co nadal stanowi formę umowy z tą różnicą, że ta może być zakończona w każdej chwili bez jakichkolwiek konsekwencji.

Pozycjonowanie bez umowy - za i przeciw

Jak powszechnie wiadomo każde rozwiązanie ma swoje plusy i minusy i nie inaczej jest w przypadku pozycjonowania nie związanego umową.

Do niewątpliwych zalet należy z pewnością fakt, że klient może w dowolnym momencie modyfikować postanowienia i warunki kooperacji (np. słowa kluczowe). W razie niezadowolenia z efektów lub po prostu chęci zakończenia współpracy w każdej chwili ma taką możliwość bez formalności i ponoszenia konsekwencji.

Rozwiązanie to posiada jednakże jeden zasadniczy minus, a jest nim brak jakiejkolwiek gwarancji na efekty wykonywanej pracy i spore utrudnienia w przypadku konieczności dochodzenia swoich praw np. w sądzie. Z tego powodu przed podjęciem decyzji o pozycjonowaniu bez umowy warto zrobić research i skorzystać z usług agencji lub pozycjonera, który posiada wiele rekomendacji i zwyczajnie „wie co robi”.

Koszty pozycjonowania

Jednym z najważniejszych czynników rozstrzygających pomiędzy wyporem pozycjonowania na umowę a bez są kwestie finansowe. Bardzo często agencje SEO oferują znacznie niższe koszty wykonania poszczególnych działań dla klientów, którzy zdecydują się związać z firmą na dłuższy okres niż w przypadku przedsiębiorców podejmujących współpracę na krótszy okres. Stawki oferowane w przypadku pozycjonowania nie objętego umową mogą być nieco wyższe, ale zazwyczaj nie jest to ogromna różnica.

Podsumowując pozycjonowanie bez umowy jak i to objęte formą pisemną ma zarówno swoje wady i zalety, a do każdego pojedynczego przypadku warto podejść indywidualnie i rozważyć wszystkie za i przeciw przed podjęciem ostatecznej decyzji.