SEO prawnicze a regulacje prawne

Zgodnie zapisami wydanego w roku 1998 Kodeksu Etyki Adwokackiej osoby takie jak adwokaci, radcy prawni, notariusze oraz komornicy obowiązuje całkowity zakaz reklamy (nie jest nią np. pozycjonowanie adwokata lub pozycjonowanie radców prawnych) . Zakaz został nałożony ze względu na fakt, że są tzw. osobami zaufania publicznego, a wykonywane czynności chociaż świadczone komercyjnie (za opłatą) to noszą znamiona działań urzędowych a sami prawnicy są traktowani jako urzędnicy państwowi i podlegają ochronie prawnej.

Obostrzenia wynikają również z ustawy o przeciwdziałaniu nieuczciwej konkurencji, która uznaje stosowanie działań reklamowych (nie myląc i utożsamiając ich z pojęciem pozycjonowania dla branży prawnej) jako naruszenie prawa lub dobrych obyczajów oraz godzenie w interesy konkurencji bądź konsumentów. Funkcjonariusze łamiący te zasady podlegają odpowiedzialności dyscyplinarnej oraz cywilnoprawnej co może skutkować zakazem wykonywania zawodu, karą pieniężną lub pozbawienia wolności.

Jakie działania są dozwolone?

Istnieje szereg działań oraz elementów, które mogą być wykorzystywane w celu zwiększania zasięgu i pozyskiwania potencjalnych klientów oraz wspierania pozycjonowania adwokatów i pozycjonowania radców prawnych , a występują one na kilku płaszczyznach.

Witryna WWW

Jeśli chodzi o pozycjonowanie stron adwokatów to kancelarie prawne mogą je posiadać pod warunkiem, że umieszczane treści będą mieć charakter wyłącznie informacyjny. Zawarte informacje nie mogą nosić żadnych znamion promocji lub reklamy, wprowadzać w błąd, mieć charakteru oferty, dotyczyć innych prawników lub zawierać elementów porównawczych (stwierdzenia typu „lepszy”, „najlepszy”, „skuteczniejszy” itp.).

Aby być wysoko oceniana zarówno przez skrypty Google (m.in. Panda i Pingwin) oraz (co ważniejsze) samych użytkowników skutecznie wspierając pozycjonowanie konkretnego adwokata witryna reprezentująca kancelarię tak jak każdy inny pozycjonowany portal musi spełniać szereg wymogów optymalizacyjnych pod kątem SEO.

Pierwszym z elementów jest szybkość ładowania w przypadku pozycjonowania stron adwokatów, która nie powinna przekraczać około 1s, wpływ na ten parametr ma m.in. optymalizacja grafik (kompresja, skalowanie, wielkość), poprawność i przejrzystość kodu źródłowego oraz zastosowanych skryptów.

Kolejnym ważnym aspektem pozycjonowania dla branży prawniczej jest właściwe formatowanie znaczników meta title oraz meta description, tak aby zawierały powiązane ze stroną słowa kluczowe. Nie mniej istotne jest właściwe skonfigurowanie przekierowań 301 tak, aby roboty Google mogły bezproblemowo poruszać się wewnątrz struktury witryny przy wielokrotnych wizytach. Koniecznością jest także zminimalizowanie ilości błędów 404, ponieważ częste ich występowanie jest oceniane negatywnie przez wyszukiwarkę wpływając negatywnie na pozycjonowanie stron adwokatów oraz powoduje irytację i zniechęcenie u internautów.

W przypadku grafik oprócz właściwego rozmiaru i wagi ważnym parametrem jest również ALT czyli tekst alternatywny. Jest to opis odczytywany przez roboty w momencie, gdy dana grafika nie może zostać wyrenderowana i stanowi ważny element oceny w procesie pozycjonowania. ALT powinien w kilkudziesięciu znakach jak najtrafniej oddawać to, co jest umieszczone na obrazku.

Social media oraz content

Adwokaci oraz radcy prawni mogą ponadto (według regulacji Kodeksu Etyki) korzystać z social mediów takich jak Facebook, Instagram lub Twitter pod warunkiem, że publikowane wpisy oraz informacje na profilach będą całkowicie oddzielone od ich pracy zawodowej. Jest to doskonała forma wspierająca pozycjonowanie adwokata lub pozycjonowanie kancelarii prawnej z nim związanej. Dozwolone jest także prowadzenie specjalistycznego bloga, na którym publikowane będą branżowe artykuły opisujące przypadki szczególne, problematyczne, precedensy (oczywiście bez podawania konkretnych danych). Istnieje również możliwość odpowiadania na pytania czytelników dotyczące konkretnych kwestii prawnych oraz publikowanie charakterystyki poszczególnych działań, wysokości opłat oraz udostępniania wzorów dokumentów wykorzystywanych w postępowaniu, co wpłynie pozytywnie nie tylko na prawników ale także na pozycjonowanie radców prawnych. Publikowane artykuły mogą mieć także formę ciekawostek o przebiegu najsłynniejszych rozpraw sądowych z całego świata. Ich treść może być także wzbogacona o szczegóły takie jak porady na temat odpowiedniego przygotowania dokumentów, rozmowy z prawnikiem, długości i przebiegu rozprawy. Powyższe działania budują pozytywny wizerunek eksperta zarówno w oczach klientów i sprawiają, że witryna jest oceniana wysoko przez roboty Google.

Słowa kluczowe

Podczas dobierania słów kluczowych, które stanowią podstawę pozycjonowania kancelarii prawnych oraz pozycjonowania radców prawnych należy przede wszystkim wziąć pod uwagę fakt, że zdecydowana większość odbiorców jest laikami w kwestiach prawnych. Zastosowanie zbyt skomplikowanego, specjalistycznego żargonu i nomenklatury spowoduje niezrozumienie treści przekazu, co przełoży się na frustrację oraz zniechęcenie do skorzystania z usług i wpłynie negatywnie na pozycjonowanie adwokata. Warto zadbać o to, aby użyte słownictwo było jasne, zrozumiałe i w pełni odpowiadało na pytania nurtujące czytelników. Ważne jest także to, by w pełni oddawało charakterystykę dziedziny oraz konkretnych rozwijanych zagadnień.

Pozycjonowanie Prawnik

Pozycjonowanie kancelarii prawnych dotyczy najczęściej placówek świadczących usługi na określonym terenie dlatego najodpowiedniejszym rodzajem pozycjonowania jest w tym przypadku pozycjonowanie lokalne. Osoby szukające porady prawnej najczęściej rozglądają się za firmami znajdującymi się w ich pobliżu napotykając na poszczególnych miejscach w wynikach wyszukiwania efekty pozycjonowania konkretnego adwokata , co nie jest bez znaczenia przy dobieraniu odpowiednich słów kluczowych. Frazy powinny zawierać w sobie elementy lokalne takie jak nazwa miasta, dzielnicy, ulicy. Dobrymi przykładami właściwie dobranych lokalnych fraz mogą być: kancelaria prawna Warszawa Ursynów, prawnik Warszawa Marszałkowska, kancelaria Warszawa Bielany, porady prawne Poznań Wilda.

Wizytówka Google

Wizytówka jest wchodzącą w skład platformy Google Moja Firma wirtualną etykietą przypisaną do konkretnej lokalizacji na mapie w aplikacji Mapy Google. Zawiera dane teleadresowe, nazwę firmy, informację o świadczonych usługach, stronie internetowej, godzinach otwarcia. Może być doskonałym narzędziem wspierającym pozycjonowanie dla branży prawniczej. Udzielając dokładnych informacji o konkretnej placówce pozwala bardzo łatwo określić gdzie jej lokalizację oraz wyróżnić się na tle konkurencji. Wizytówka czyni to w sposób nienaruszający prawa, ponieważ nie stanowi formy reklamy a jedynie materiał informacyjny dla osoby poszukujący konkretnej firmy z branży prawniczej wspomagając pozycjonowanie adwokatów oraz pozycjonowanie kancelarii prawnych. Posiada także wbudowany system ocen oraz komentarzy, gdzie to sami zainteresowani mogą wyrazić swoje zdanie oraz „wyrobić” opinię danego przedsiębiorstwa bez jego czynnego udziału.