Obsługa to jednak nie wszystko, bardzo ważną częścią jest także prowadzenie skutecznego marketingu dla hoteli oraz reklamy hotelu mających na celu zwiększanie widoczności, a co za tym idzie pozyskiwanie nowych klientów.

Kolejnym zadaniem jest utrzymywanie pozytywnego wizerunku w oczach osób, które w przeszłości skorzystały z usług tak, aby chciały „zajrzeć” ponownie. Bardzo pomocnym i w zasadzie nieodłącznym elementem promocji w branży hotelarskiej jest prowadzenie dobrze zaplanowanego SEO dla hotelu oraz pozycjonowania hotelu. W dzisiejszym artykule przedstawię ich istotę oraz elementy na jakie należy zwrócić szczególną uwagę aby były efektywne.

Jak?

Pierwszym pytaniem jakie warto postawić jest to w jaki sposób użytkownicy wyszukują miejsc noclegowych (nie tylko hoteli). Pod uwagę należy wziąć kilka charakterystycznych cech takich jak:

- Fakt, że większość wyszukiwani polegających na przeglądaniu reklam hoteli (ponad 50%) dokonywanych jest za pomocą urządzeń mobilnych takich jak smartfony i tablety. Należy o tym pamiętać przy optymalizacji witryny WWW.

- Bardzo wiele zapytań zawiera w sobie nazwy lokalizacji co warto wziąć pod uwagę przy prowadzeniu SEO dla hoteli (tworzeniu słów kluczowych).

- Użytkownicy bardzo często korzystają z wyszukiwania głosowego, ponieważ podróżują samochodem lub dlatego , że jest to po prostu wygodniejsze. Warto o tym pamiętać i dodać możliwość wyszukiwania głosowego co z pewnością zostanie docenione.

- Podróżni często przybywają z różnych państw i komunikują się w rozmaitych językach, dlatego warto zaprojektować stronę oraz słowa kluczowe w różnych wersjach językowych.

Słowa kluczowe

Właściwy dobór słów i fraz kluczowych jest fundamentem działań SEO dla hotelu, a skuteczność i jakość promocji oraz pozycjonowania hoteli zależy głównie od nich. Projektując słowa kluczowe dla branży hotelarskiej warto wziąć pod uwagę szereg czynników takich jak:

- Rodzaje wyrażeń jakimi mogą posługiwać się potencjalni goście (jest to szczególnie istotne !).

- Cechy oferty, które mogą być ważne z punktu widzenia odwiedzających takie jak: odległość od centrum oraz atrakcji turystycznych, liczba gwiazdek, dostępność SPA lub basenu, atrakcji dla dzieci, liczba gwiazdek czy ceny poszczególnych posiłków oraz ich liczba.

Słowa kluczowe powinny być ponadto frazami lokalnymi typu long tail (długie, szczegółowe) i zawierać w sobie nazwy lokalne np.: hotel Warszawa blisko lotniska, hotel w Warszawie, hotel Warszawa centrum, hotel Warszawa dogodny dojazd.

Optymalizacja witryny

Witryna WWW reprezentująca dany obiekt jest ważnym składnikiem marketingu dla hotelu i powinna być zoptymalizowana pod kątem wymagań SEO aby osiągnąć pożądane wysokie miejsce w wynikach wyszukiwania, ponieważ w tej branży brana pod uwagę jest tak naprawdę tylko pierwsza strona z wynikami.

Portal powinien przede wszystkim szybko się wczytywać (wynik maksymalnie do 1s) oraz być responsywny, ponieważ są to jedne z podstawowych kryteriów pozycjonowania hoteli. Wpływ na ten proces mają czynniki takie jak odpowiednio napisany kod źródłowy, zastosowanie właściwych skryptów oraz odpowiednio sformatowanych i skompresowanych grafik.

Struktura adresów URL (zarówno domeny jak i linków wewnętrznych) powinna być przyjazna użytkownikowi i zachęca

do odwiedzenia oraz skorzystania z usług hotelu, noclegu czy pokoi gościnnych. Dobrymi przykładami takich adresów mogą być:

- lidernoclegi.pl

- lidernoclegi.pl/pokoje2osobowe

-lidernoclegi.pl/pokoje4osobowe

- lidernoclegi.pl/recepcja

Serwis powinien także spełniać standardy UX (User Experience), czyli wywoływać pozytywne reakcje i odczucia u odbiorców wchodzących z nim w interakcję. Na UX składają się elementy takie jak:

- Bezbłędność przebiegu procesu rejestracji.

- Obecność wielu wartościowych linków w strukturze witryny (o tym w dalszej części).

- Responsywność strony.

- Zastosowanie i właściwe umieszczenie widgetu z formularzem rejestracji oraz kalendarzem dostępności poszczególnych pokoi.

- Dobrej jakości, realistyczne oraz aktualizowane na bieżąco zdjęcia z zewnątrz oraz wewnątrz budynku.

Pozyskiwanie linków (linkbuilding)

Ogromny wpływ na pozycjonowanie hotelu (a konkretniej danej strony) ma tzw. linkbuilding, czyli pozyskiwanie wartościowych linków zewnętrznych pochodzących z innych witryn o wysokiej renomie i reputacji (Page Trust). Linki takie „przenoszą” część mocy serwisów, z których prowadzą do witryny docelowej.

Należy stanowczo unikać pozyskiwania adresów ze stron niskiej jakości, ponieważ skrypty Google uznając je za bezwartościowe lub (co gorsza) spamerskie nałoży kary skutkujące znacznym obniżeniem pozycji w rankingu dając efekt odwrotny do zamierzonego.

Pozycjonowanie w Google Maps

Nieodłącznym elementem jest zadbanie o właściwe pozycjonowanie hoteli oparte o aplikację Mapy Google. Pierwszym krokiem jest założenie Wizytówki na platformie Moja Firma, podanie danych teleadresowych firmy oraz zadbanie o stronę wizualną rozszerzonej wersji wizytówki. Google mocno faworyzuje obiekty noclegowe dodając funkcje niedostępne dla innych branż (np. opcja rezerwacji pokoi).