Czym jest pozycjonowanie lokalne?

Pozycjonowanie lokalne jest typem pozycjonowania opartym na lokalnych frazach oraz słowach kluczowych. Frazy lokalne są to sformułowania zawierające nazwę danego produktu lub usługi (np. fryzjer, chleb, mechanik) oraz elementu lokalnego, czyli nazwy danego miasta, regionu, dzielnicy, ulicy, znanej osoby, obiektu itd. Przykładami fraz lokalnych mogą być: bułka poznańska, fryzjer Warszawa Ursus, mechanik samochodowy Poznań Aleje Solidarności.

Dla kogo pozycjonowanie lokalne?

Pozycjonowanie lokalne jest odpowiednie dla wszelkiego rodzaju przedsiębiorstw, które prowadzą działalność ograniczoną do pewnej konkretnej lokalizacji i pozyskują klientów na stosunkowo niedużym obszarze. Przykładami firm, które zawężają swoją ofertę oraz zasięg działania do danego terenu mogą być salony fryzjerskie, warsztaty samochodowe, piekarnie, sklepy spożywcze, studia tatuażu.

Jak działa pozycjonowanie lokalne?

Pozycjonowanie lokalne jest procesem wieloetapowym gdzie pierwszym krokiem jest wprowadzenie przez użytkownika zapytania zawierającego element lokalny (np. nazwę ulicy) oraz rodzaj poszukiwanego obiektu (np. salon samochodowy). Po zatwierdzeniu wyboru wyświetlone zostaną poszeregowane według trafności wyniki zawierające najbliższe i najbardziej trafne Wizytówki Google (o czym dalej) oraz witryny internetowe poszczególnych firm. Dodatkowo po prawej stronie widoczny będzie fragment mapy z zaznaczonymi lokalizacjami poszczególnych przedsiębiorstw (czerwone pinezki). Lokalizacja może być ustalona także na podstawie automatycznego pobierania lokacji (przeważnie z modułu GPS) lub na podstawie wyboru użytkownika.

Czym jest Wizytówka Google?

Wspomniana wcześniej Wizytówka Google jest jednym z elementów wspomnianego wcześniej lokalnego SEO. Stanowi formę wirtualnej karty zawierającej najważniejsze dane na temat konkretnej firmy przyporządkowane do realnej lokalizacji oznaczonej w aplikacji Mapy Google w systemie Android, IOS lub w wersji webowej. Wizytówka jest częścią platformy Google Moja Firma i zawiera dane teleadresowe takie jak: adres, numer telefonu, nazwa firmy, a także krótki opis działalności oraz opcjonalnie adres strony WWW oraz informację o godzinach otwarcia (co oczywiście warto uzupełnić). Jest to również forma pozyskiwania linków z NAP.

Przydatną opcją w przypadku firm oferujących wykonanie usługi bądź dowóz produktu do klienta jest oznaczenie zasięgu, w jakim realizowane są dostawy. Jest to oznaczone jako okrąg o określonym promioeniu, którego środek pokrywa się z rzeczywistą lokalizacją przedsiębiorstwa.

Wizytówka posiada także wbudowany system oceny (1-5 gwiazdek) oraz komentarzy, za pomocą których klienci mogą wyrazić swoją opinię (zarówno pozytywną jak i negatywną) lub umieścić rekomendację wraz z oceną. Jest to doskonałe narzędzie promocyjne, ponieważ wpisy pozostawione przez innych odbiorców bardzo często skłaniają potencjalnych odbiorców do skorzystania z oferty. W przypadku krytyki jest to doskonały sposób na budowanie wizerunku za pomocą PR polegającego na konstruktywnym i rzeczowym odnoszeniu się do zapytań. Jest to także doskonałe źródło wiedzy na temat elementów, nad którymi warto popracować.

Wizytówka posiada także wersję rozszerzoną, do której można uzyskać dostęp poprzez kliknięcie wersji kompaktowej widocznej w wynikach wyszukiwania. Wizytówka w pełnej wersji pozwala na umieszczenie zdjęć, grafik, oraz tekstu. Stwarza to doskonałą możliwość na umieszczenie zdjęć, opisów ze słowami kluczowymi oraz artykułów mających na celu oprzyciągnięcie uwagi oraz zainteresowanie potencjalnego klienta ofertą. Warto zadbać o ten element, ponieważ bardzo często jest to pierwszy wirtualny kontakt mający decydujący wpływ na zakupowe „tak lub nie”.

Gdzie jeszcze warto zaznaczyć swoją obecność?

Jednym z najskuteczniejszych narzędzi wspomagających efekty pozycjonowania jest tzw. linkbuilding. Polega on na pozyskiwaniu wysokiej jakości darmowych linków zewnętrznych przekierowujących do pozycjonowanej witryny ze źródeł o wysokiej renomie i zaufaniu.

W przypadku pozycjonowania lokalnego z pewnością będą to katalogi firm takie jak:

- www.panoramafirm.pl

- www.pkt.pl

- www.firmy.net

- www.znanyfachowiec.pl

- www.znanylekarz.pl

W każdym z nich warto przyporządkować jak najwięcej kategorii oraz tagów (szczególnie związanych z branżą, poszczególnymi produktami i usługami oraz lokacjami takimi jak miasto, dzielnica itp.), ponieważ w większości przypadków przyporządkowanie do każdej z nich wygeneruje dodatkowy pozycjonujący URL co nazywane jest w skrócie pozyskiwaniem linków z NAP.

Warto jest również zaproponować obustronną współpracę na zasadzie wymiany linków z administratorem serwisu miejskiego bądź np. lokalnego klubu sportowego. Pozwoli to nie tylko wykreować pozytywny wizerunek podmiotu jako wspierającego lokalną społeczność, ale także umożliwi dostęp do źródeł nieosiągalnych dla konkurencji.

Czym są linki z NAP?

Wspomniane wcześniej linki z NAP są to wszelkiego rodzaju linki wykorzystywane w SEO lokalnym (i nie tylko) zawierające nazwę firmy, adres oraz numer telefonu, stąd nazwa (Name, Address, Phone).

SEO on-site oraz off-sitelo

Działania SEO lokalnego zasadniczo można podzielić na dwie oddzielne grupy – off-site oraz on-site.

Pierwsze z nich są to wszelkie zabiegi prowadzone poza obrębem i strukturą witryny takie jak pozyskiwanie mocnych linków zewnętrznych oraz content marketing (np. publikacja artykułów sponsorowanych oraz wpisów na blogach i portalach społecznościowych).

Do lokalnego SEO on-site natomiast można zaliczyć wszelkie procedury oraz przedsięwzięcia podejmowane w ramach samego serwisu. Przykładem może być trzypoziomowa optymalizacja lub dodawanie nowego contentu w postaci tekstów, filmów, grafik itp.

W przypadku pozycjonowania lokalnego niezbędna jest optymalizacja samej witryny, bez której niemożliwe jest uzyskanie pozytywnej oceny ze strony crawlerów Google (co jest głównym celem pozycjonowania). Proces ten odbywa się na trzech płaszczyznach:

- SEO lokalne techniczne mające za zadanie zagwarantować szybkie, płynne, sprawne i możliwie wolne od błędów działanie. W tym przypadku brane pod uwagę są takie elementy jak kod źródłowy witryny, zastosowane skrypty, linkowanie wewnętrzne, redirecty oraz optymalizacja grafik (kompresja, rozmiar, skalowanie, atrybut ALT).

- Optymalizacja treści pod względem norm SEO lokalnego, czyli dbanie o to, aby elementy takie jak teksty, grafiki oraz filmy video były możliwie jak najbardziej unikatowe, wartościowe, bezbłędne merytorycznie, interesujące dla użytkownika oraz spójne tematycznie.

- Optymalizacja pod względem wymagań UX zapewniająca przejrzystość, łatwość obsługi oraz atrakcyjność wizualną pozycjonowanej strony WWW, co obok lokalnego SEO jest niezwykle ważne z punktu widzenia użytkownika.