Google vs Yandex

Yandex to rosyjsko-holenderska firma będąca właścicielem wyszukiwarki o tej samej nazwie oraz zajmująca się rozwojem nowych technologii. Firma operuje także na terenie Turcji, Kazachstanu, Uzbekistanu, Grecji oraz Białorusi. Wyszukiwarka yandex.ru stanowi bezpośrednią konkurencję dla Google w Rosji oraz na Ukrainie skutecznie rywalizując, a nierzadko deklasując rywala. Wyszukiwarka straciła udział w rynku ukraińskim z powodu zbierania z byt dużej ilości poufnych danych, jednak nie sposób pominąć jej w przypadku pozycjonowania w Rosji.

Dla kogo pozycjonowanie za granicą?

Pozycjonowaniem w Rosji oraz pozycjonowaniem na Ukrainie z pewnością zainteresowani będą przedsiębiorcy, którzy od krótszego lub dłuższego czasu prowadzą swój biznes, ale chcieliby poszerzyć zasięg i zwiększyć zyski ekspansją na rynki zagraniczne.

Kolejną grupę stanowią sprzedawcy, którzy zamierzają przenieść część lub całość swojej sprzedaży za granicę z powodu większego zainteresowania poszczególnymi produktami lub usługami (ze względu na różnice demograficzne, kulturowe itp.). Przyczyną chęci zmiany może być także znacznie wyższa cena sprzedaży poszczególnych dóbr, co przekłada się na bezpośredni zysk wspomagając swoje działania odpowiednio prowadzonym pozycjonowaniem w google.ru.

Trzecią grupę stanowią firmy dopiero wchodzące na rynek, a chcące poinformować potencjalnego klienta o swoim istnienia i przedstawić ofertę sprzedaży szerszemu gronu odbiorców. Mogą one także chcieć zbudować długofalową rozpoznawalność i świadomość poszczególnej marki lub marek (m.in. poprzez pozycjonowanie w Yandex).

Audyt SEO

Każda witryna WWW będąca jednocześnie narzędziem bezpośredniej komunikacji z klientem oraz pozycjonowania w Rosji i Pozycjonowania na Ukrainie powinna być odpowiednio zoptymalizowana pod kątem wymagań SEO. Proces optymalizacji powinien być przeprowadzony audytem, którego wynikiem jest raport dotyczący przeprowadzonych analiz, ich wyników oraz wykaz występujących błędów. Jego integralną część stanowią różnego rodzaju wykresy, grafiki oraz załącznik zawierający zestaw oraz rozwiązań dotyczący poprawę szybkości działania oraz wczytywania portalu.

Optymalizacja witryny

Bazując na wynikach audytu oraz sugestiach specjalistów SEO i webmasterów przeprowadzany jest właściwy proces optymalizacji, który przebiega trzyetapowo:

- SEO techniczne mające na celu poprawę jakości działania strony WWW (pozycjonowanej m.in. w Yandex) w wersji stacjonarnej oraz mobilnej od strony technicznej. Brane pod uwagę są m.in. elementy takie jak kod źródłowy, zastosowane skrypty, linkowanie wewnętrzne oraz zewnętrzne, poprawność przekierowań (redirectów) oraz optymalizacja grafik (kompresja, rozmiar, skalowanie, atrybut ALT).

- Optymalizacja treści takich jak grafiki, video, teksty oraz zawartość interaktywna pod kątem wymagań wyszukiwarek takich jak Google. Zawartość ta musi być przede wszystkim unikatowa, interesująca dla odbiorcy i przyciągająca jego uwagę, wartościowa, bezbłędna pod względem językowym (gramatyka, interpunkcja, styl), bezblędna merytorycznie oraz odpowiednio sformatowana graficznie (nagłówki, akapity, wyróżnienie w tekście).

- Optymalizacja pod względem wymagań UX (User Experience), czyli zbioru zasad mających sprawić, że witryna pozycjonowana w google.ru będzie wywoływać pozytywne myśli, emocje, skojarzenia oraz odczucia przy kontakcie oraz wzajemnej interakcji z użytkownikiem. Aby odpowiadać tym normom strona musi być przede wszystkim przejrzysta oraz intuicyjna, posiadać wysokiej jakośći estetyczną i spójną tematycznie grafikę, odpowiednio dopasowane elementy menu, nawigację oraz mapę strony (sitemap). Projektując content UX zawsze należy mieć na uwadze to, aby użytkownik wiedział gdzie aktualnie się znajduje i jaki jest cel jego wizyty na konkretnej podstronie.

Linkbuilding

Linkbuilding to jedna z najskuteczniejszych i w zasadzie niezbędnych technik jeśli chodzi o skuteczne pozycjonowanie w Rosji i pozycjonowanie na Ukrainie. Polega na pozyskiwaniu dobrej jakości darmowych linków prowadzących do pozycjonowanej strony z innych zewnętrznych źródeł o wysokiej renomie i zaufaniu. Wiele z takich witryn przekazuje część swojej „mocy” wpływając na wyższą pozycję strony pozycjonowanej w Yandex w rankingu wyników wyszukiwania. W rosyjskiej oraz ukraińskiej sieci istnieje dość szeroki zakres zarówno darmowych serwisów jak i płatnych katalogów przy czym należy uważać i za każdym razem weryfikować, czy dana strona nie zawiera przypadkiem treści bezwartościowych, o charakterze spamu lub generowanych maszynowo.