Które firmy najbardziej skorzystają z pozycjonowania lokalnego?

Zanim jednak przejdzie się do konkretnych wytycznych, które należy uwzględnić podczas działań SEO nastawionego na pozycjonowanie lokalne, trzeba wiedzieć, czy w danej sytuacji jest to konieczne. Zdecydowanie nie każda firma powinna zaprzątać sobie głowę tego rodzaju działaniami. Skupianie się na lokalnym pozycjonowaniu często będzie stratą czasu, która nie przełoży się na osiąganie lepszych wyników sprzedaży lub po prostu większej ilości wejść na daną stronę, a to jest celem działań SEO.

Zespół działań z zakresu pozycjonowania lokalnego jest istotny dla firm, które działają jedynie na lokalnym rynku, a ich klienci są ściśle powiązani z danym obszarem. Oznacza to, że dana usługa jest realizowana lokalnie, a grupą docelową nie są osoby mieszkające w znacznym oddaleniu od siedziby firmy.

Czy lokalne pozycjonowanie jest dla Ciebie?

Najlepiej obrazuje to przykład restauracji. Zdobywanie wysokich pozycji na frazę „restauracja burritos” jest w interesie każdej meksykańskiej restauracji, która serwuje akurat takie danie. Niemniej, taka restauracja nie ma najmniejszego interesu, by strona z ofertą firmy pojawiała się osobom zainteresowanym tą frazą fizycznie znajdującym się w Krakowie, podczas gdy znajduje się ona w Warszawie. Celem pozycjonowania lokalnego jest więc dopasowanie się do wyszukiwarki, której celem jest wyświetlanie precyzyjnych wyników.

W tym przypadku algorytm Google jest zaprojektowany tak, by osobie znajdującej się w Warszawie wyświetlić jedynie oferty restauracji (lub stron innych podmiotów, dla których powyższa fraza byłaby właściwa) znajdujących się w tym mieście, a pominąć lokale znajdujące się w innych obszarach kraju. Jest to intuicyjne i ma ułatwić życie użytkownikom. Celem właściciela witryny jest dopasowanie się do wyszukiwarki tak, by zoptymalizować ją pod kątem fraz lokalnych.

Które branże muszą korzystać z pozycjonowania lokalnego?

Branża gastronomiczna jest pierwszym z przykładów, który pokazuje, kto może skorzystać z pozycjonowania lokalnego. Idąc tym tropem, można wysnuć wniosek, że są to wszystkie firmy świadczące swoje usługi na miejscu, a profil klientów jest taki, że po prostu mieszkają oni w okolicy lub chwilowo przebywają w danym regionie.

Dotyczy to także usług, w których zakresie jest dojazd do klienta, jednak jest realizowany tylko w stosunkowo niewielkiej odległości, takiej jak na przykład dane miasto lub nawet jedna z jego dzielnic.

Mogą to być firmy i zawody, takie jak:

  • hydraulik,
  • elektryk,
  • mechanik,
  • firma komunalna,
  • firma ogólnobudowlana,
  • i inne.

Z powyższych informacji wynika, że pozycjonowanie lokalne nie dotyczy sklepów. Nie jest tak jednak do końca, gdyż są także sklepy internetowe, które powinny zwrócić uwagę na tę formę pozycjonowania.

Należą do nich sklepy, w którym odbiór towaru odbywa się na miejscu, stacjonarnie, a wysyłka nie jest realizowana za pomocą firm kurierskich. Mogą to być apteki sprzedające online leki tylko na receptę, jednak ze względów prawnych wymagające osobistego odbioru towaru. Mogą to być również sklepy handlujące zwierzętami lub świeżymi produktami spożywczymi.

Niewątpliwie lokalne pozycjonowanie jest również kluczowe dla sklepów online świadczących swoje usługi tylko w danym regionie, ze względu na ograniczenia logistyczne. Mogą to być na przykład składy budowlane oferujące transport tylko na terenie danego miasta, albo coraz bardziej popularne sklepy spożywcze.

Co to jest pozycjonowanie lokalne?

Samo pozycjonowanie lokalne to działania onsite i offsite mające na celu osiągnięcie wysokich wyników na konkretne frazy. W skład takich działań wchodzą wszystkie techniki tradycyjnego pozycjonowania. Jest to istotna informacja, gdyż mówi o tym, że samo pozycjonowanie lokalne to nie jest odrębna dziedzina, a po prostu dodatkowe działania wpisujące się w ogólną optymalizację SEO oraz pozycjonowanie. Nie należy więc podchodzić do tego zagadnienia, całkowicie ignorując wszystkie zasady SEO, gdyż są one podstawą do osiągania wysokich wyników w lokalnych wynikach wyszukiwania.

Tak samo w pozycjonowaniu lokalnym, jak i szerokim należy najpierw zoptymalizować witrynę pod względem technicznym, zadbać o prawidłowy dobór fraz kluczowych oraz rozpocząć zdobywanie odpowiedniej ilości linków przychodzących, które są kluczem do wysokich wyników.

Podstawowe metody pozycjonowania lokalnego

Chcąc osiągać wysokie wyniki lokalnie, w pierwszej kolejności należy zadbać, by treść witryny była dopasowana pod kątem fraz kluczowych na dany region. Oznacza to, że należy uzupełnić treść o nazwę miasta lub regionu, w którym się działa. Dotyczy to samej treści strony, jak i nagłówków i meta danych.

Bardzo ważne jest to, by na stronie znajdował się adres firmy. Powinien on być zawarty w zakładce „kontakt” i w stopce strony. Ponadto adres powinien być dodany w Google Maps, jako zweryfikowany punkt. Powinien on także znajdować się w danych strukturalnych dla robotów Google.

Google Moja Firma – sposób na wyższe pozycje

Algorytm Google przywiązuje dużą uwagę do tego, czy dana firma została zarejestrowana w Google Moja Firma. Dzięki temu wizytówka firmy będzie wyświetlana w wynikach wyszukiwania na konkretną frazę, nawet, jeśli nie będzie ona rozszerzona o dane miasto. Ponadto wymaga to fizycznego zweryfikowania poprzez wpisania otrzymanego kodu, a to zwiększa wiarygodność strony, wpływając na jej pozycje.

Jak algorytm Google dopasowuje wyniki?

Pozycjonowanie lokalne jest niezbędne, gdyż algorytm Google dopasowuje wyniki na podstawie fizycznej lokalizacji osoby wpisującej daną frazę w wyszukiwarce. Oznacza to, że nawe,t jeśli fraza ogólna nie zostanie uzupełniona o nazwę miasta, Google uwzględni tylko te witryny, które są powiązane z lokalizacją danego użytkownika. Dzieje się do na podstawie adresu IP lub ustalonej lokalizacji.