Na czym dokładnie polega tworzenie stron WWW?
Na samym początku, przed przejściem do szczegółów dotyczących tworzenia strony WWW takich jak ceny oraz czas potrzebnego jej wykonania warto zastanowić się jak przebiega ten proces.
Pierwszym z etapów będącym także wprowadzeniem do właściwego tworzenia stron WWW jest wstępne zaplanowanie całego projektu strony internetowej. Polega ono na zrobieniu przez agencję researchu oraz wywiadu z klientem. W tym czasie odpowiedni pracownicy pozyskują informacje takie jak założenia, cele, pomysły i wizja klienta. Klient uzyskuje wiedzę na temat technik, narzędzi oraz metod, jakie mogą zostać wykorzystane. Na końcu wszystkie ustalenia są podsumowywane i określana jest przybliżony koszt realizacji projektowania strony internetowej.
Kolejnym krokiem jest projektowanie stron www, podczas którego tworzona jest dedykowana grafika (lub wykorzystywany szablon w zależności od preferencji). Kreowane są elementy takie jak logo, banery, grafiki, poszczególne pozycje menu oraz nawigacji, co spajane jest w jedną całość.
Trzecim z kolei procesem jest programowanie stron internetowych, czyli łączenie contentu graficznego oraz wszelkich treści za pomocą odpowiednio napisanego kodu oraz implementacji skryptów. Tutaj webmasterzy projektują strony internetowe oraz testują wersje zoptymalizowane zarówno pod względem wyświetlania w wersji stacjonarnej (desktopowej) jak i na urządzenia mobilne takie jak smartfony oraz tablety.
Jednym z końcowych elementów przed finalnym przekazaniem budowanej strony internetowej klientowi jest testowanie wersji roboczej. W tej fazie analizowane jest działanie oraz szybkość wczytywania wszystkich wersji tworzonej strony www. To tutaj wyłapuje się wszelkie błędy oraz nieścisłości powstałe przy projektowaniu stron WWW, które są analizowane, naprawiane oraz ponownie testowane aż do momentu, kiedy strona działa sprawnie, prawidłowo i jest możliwie wolna od błędów.
Przed wdrożeniem oraz publikacją tworzonej strony internetowej w sieci oraz zaindeksowania go przez Google finalne efekty pracy przekazywane są klientowi. Zleceniodawca analizuje zrealizowane przedsięwzięcie projektowania stron WWW i w razie zastrzeżeń lub uwag szczegóły są ponownie ustalane z agencją, a w przypadku ich braku transakcja jest finalizowana.
Ostatnim etapem projektowania strony internetowej jest wgranie jej na serwer hostingowy oraz przygotowanie do publikacji w Internecie. W przypadku pozycjonowania zakładanej strony internetowej po kilku dniach następują odwiedziny oraz skanowanie crawlerów w celu umieszczenia poszczególnych podstron w wynikach wyszukiwania.
Agencja kontra freelancer
Analizując posiadany budżet oraz wydatki związane z tworzeniem strony WWW bardzo pojawia się pytanie dotyczące samego wykonawcy. Czy zatem lepiej jest skorzystać z usług agencji interaktywnej robiącej strony internetowe czy też doświadczonego freelancera? – Na to pytanie nie ma jednoznacznej odpowiedzi, a w przypadku projektowania stron WWW jest to zależne od posiadanych środków finansowych oraz potrzeb. Współpraca przy zakładaniu strony internetowej w zarówno jednej jak i drugiej formie posiada szereg wad i zalet, które przedstawię poniżej (co być może ułatwi dokonanie wyboru).
Freelancer jest to najczęściej specjalista świadczący usługi z konkretnego zakresu (w tym przypadku tworzenie stron WWW oraz projektowania stron) jako osobny, indywidualny podmiot. Jest przeciwieństwem agencji interaktywnej zajmującej się zakładaniem strony internetowej, a skorzystanie z jego usług posiada swoje plusy i minusy:
+ Dużą zaletą są znacznie niższe koszty budowania stron internetowych w porównaniu do cennika agencyjnego.
+ Bardzo często znacznie krótszy jest także czas oczekiwania na stworzenie strony internetowej od etapu planowania do wdrożenia.
+/- W przypadku freelancera zarówno wadą jak i zaletą może być zgodność z wymogami SEO pozwalająca na pozycjonowanie tworzonej strony internetowej. Jeśli copywritera jest rzetelny i witryna spełnia normy to może być wykonana znacznie taniej. Istnieje jednak ryzyko, niezgodności co będzie wiązać się z dodatkowymi kosztami związanymi z przebudową.
+/- Podobnie sprawa ma się w przypadku pozycjonowania, ponieważ niektórzy webmasterzy oferują usługę pozycjonowania budowanej strony internetowej w często niższych cenach. Nierzadko zdarza się jednak, że freelancer takiej opcji nie oferuje i trzeba liczyć się z dodatkowymi wydatkami na ten cel.
- Do minusów z pewnością można zaliczyć brak gwarancji na tworzone strony internetowe (w przeciwieństwie do agencji). W razie niezadowolenia z efektów robionych stron internetowych lub konieczności dochodzenia swoich praw w wyniku niewłaściwej realizacji mogą wystąpić spore problemy.
- W przypadku chęci dalszej współpracy przy projektowaniu stron lub konieczności naniesienia poprawek na tworzone strony internetowe może okazać się to niemożliwe albo ze względu na specyfikę wykorzystanych technik i narzędzi. Innym powodem może być przebranżowanie bądź rezygnacja freelancera z świadczenia usług zakładania stron internetowych.
Agencja SEO jest firmą zatrudniającą szereg doświadczonych i związanych z tworzeniem strony WWW osób takich jak webmasterzy, copywriterzy, specjaliści IT oraz UX. Podobnie jak w przypadku freelancera ta forma współpracy przy projektowaniu stron posiada szereg zalet i wad:
+ Niewątpliwym atutem będzie tutaj szereg gwarancji zapewnianych przez agencję – począwszy od terminowości stworzenia strony internetowej poprzez zapewnienie prawidłowego działania strony na gwarancji współpracy na późniejszych etapach skończywszy.
+ Wartym wspomnienia jest także indywidualne podejście do każdego projektu strony internetowej, co przekłada się na stworzenie dedykowanego, profesjonalnego i zgodnego ze standardami projektu graficznego robionych stron internetowych.
+ Nie mniej istotnym z punktu widzenia tworzenia stron WWW aspektem jest także optymalizacja witryny pod względem wymagań SEO (techniczne, treść, UX), co pozwala na bezproblemowe pozycjonowanie w wyszukiwarkach w dalszej perspektywie.
+ Do plusów zaliczyć można także pomoc i doradztwo w zakresie marketingu oraz reklamy internetowej zarówno w trakcie jak i po sprzedaży usługi budowania stron internetowych.
+ Integralną część projektowanej strony stanowi dokładna i szczegółowa, dedykowana instrukcja jej konfiguracji oraz obsługi.
- Do wad można zaliczyć stosunkowo dłuższy czas tworzenia stron internetowych, jednakże zazwyczaj jest to podyktowane dbałością o jakość oraz dokładne przetestowanie działania strony na wszystkich płaszczyznach.
- W wielu przypadkach ceny budowania stron internetowych będą znacznie wyższe niż te oferowane przez freelancerów (niekiedy horrendalnie wysokie). Warto jednak pamiętać, że bardzo często wyższa cena idzie w parze z jakością, chociaż nie jest to regułą.
Strona statyczna czy dynamiczna?
Jednym z kryteriów, które ma największy wpływ na koszty programowania stron internetowych (od 40 do nawet 70 procent) jest jej rodzaj. Możemy tutaj wymienić strony typu statycznego oraz oparty o system CMS wariant dynamiczny.
W pierwszym przypadku będą to zwykle projektowane strony internetowe nie wymagające częstej, bieżącej aktualizacji contentu takie jak np. oferta hotelu, restauracji, serwis informacyjny. Nie ma tutaj konieczności inwestycji we wspomniany wcześniej system zarządzania treścią oraz generowania dodatkowych opłat.
System CMS (ang. Content Management System) jest w zasadzie niezbędny przy budowaniu stron internetowych takich jak blogi oraz serwisy typu newsy, aktualności gdzie zawartość aktualizowana jest nawet kilka razy dziennie. Najpopularniejszymi obecnie systemami wspomagającymi stworzenie strony internetowej są Joomla, Drupal oraz monopolista – Wordpress, sam w sobie jest on darmowy jednak skuteczne operowanie w świecie marketingu jest praktycznie niemożliwe bez dobrej jakości zaawansowanych płatnych rozszerzeń dedykowanych robieniu stron internetowych.
Domena i hosting - czym są?
Elementami nie stanowiącymi bezpośrednich składowych jednak niezbędnymi przy programowaniu stron internetowych są domena i hosting.
Domena jest to adres, pod którym tworzona strona WWW będzie widoczna w sieci (np. www.superpage.pl). Pierwszą część stanowi właściwa nazwa, która w praktyce może być dowolnym. Jeszcze nie istniejącym w sieci ciągiem znaków (np. nazwą firmy, produktu, usługi, hasłem) jednak powinna być dobrze przemyślana i jak najlepiej oddawać cel oraz zawartość witryny, z którą jest związana. Drugi człon stanowi rozszerzenie (np. .pl, .com, .de, .it), które nie ma większego znaczenia jeśli chodzi o samo działanie projektu strony internetowej jednakże powinna być spójna z przyjętą wcześniej koncepcją (chociażby adekwatność w odniesieniu do konkretnych wersji językowych).
Hosting (lub serwer hostingowy) jest zdalnym serwerem, na którym umieszczone są wszelkie elementy oraz treści budowanej strony internetowej takie jak teksty, grafiki, filmy video itd. Najlepiej jest zainwestować w szybką usługę z odpowiednią ilością miesięcznego transferu oraz wsparciem technicznym 24/7 w celu uniknięcia awarii. Warto zadbać o wykup hostingu u niezależnego dostawcy tak, aby uniknąć zobowiązań lub nieporozumień względem firmy projektującej strony WWW.
Jaki jest czas realizacji projektu strony internetowej?
Biorąc pod uwagę czas potrzebny na pełną realizację zlecenia stworzenia strony internetowej to nie powinien on być krótszy niż 21 dni tak, aby zachować jak najwyższą jakość produktu finalnego. Wymiar potrzebny na samo programowanie stron internetowych to zazwyczaj od 14 do 21 dni, a jeśli jest krótszy może się to wiązać z pominięciem przez wykonawcę podstawowych mechanizmów, w jakie powinna być wyposażona wysokiej jakości, nowoczesna witryna. W zależności od wymagań, założeń oraz złożoności odnośnie projektowania stron internetowych realizacja całości w przypadku dobrze prosperującej i sprawnie działającej agencji może zająć między 21 a 45 dni.