Mocne linki – czym są?

Mocne linki to zewnętrzne, wysokiej jakości darmowe linki SEO przekierowujące do pozycjonowanej witryny z innych źródeł o wysokim zaufaniu oraz pozycji rankingowej. Jest to obok contentu oraz działań SEO jeden z najważniejszych elementów mających wpływ na ocenę przez crawlery.

Linkbuilding – co to takiego?

Linkbuilding zwany także linkowaniem to strategia polegająca na publikacji klikalnych linków w zewnętrznych źródłach w sieci. Celem tego procesu jest wzajemne „głosowanie” jednych witryn na drugie poprzez wzajemne linkowanie co często nazywane jest także pozycjonowaniem linków. Służy on pozycjonowaniu z wykorzystaniem algorytmu PageRank, który obok Pingwina i Pandy jest jednym z najważniejszych wyznaczników mających wpływ na pozycję w wynikach wyszukiwania.

Moc linków – co to takiego?

Moc linku jest to parametr świadczący o jego jakości co bezpośrednio przekłada się na lepszą ocenę przez oprogramowanie pozycjonujące Google i innych wyszukiwarek. Trudno jest jednoznacznie i dokładnie określić moc danych linków pozycjonujących, jednakże można to zrobić w przybliżeniu na podstawie kilku czynników takich jak:

- widoczność strony w wynikach organicznych Google

- popularność w serwisach społecznościowych (Facebook, Twitter, Instagram itp.)

- tematyczność

- ilość wychodzących linków dofollow i linków nofollow (im mniej tym lepiej)

- atrybuty (najmocniejsze z nich to linki dofollow)

Mocne linki – czy warto?

Odpowiedź brzmi – zdecydowanie tak, mocne linki stanowią obok contentu, optymalizacji pod względem technicznym oraz UX jedną ze składowych skutecznego pozycjonowania. Wysokiej jakości linki SEO są tym, co pozwala wyróżnić się i wyprzedzić konkurencje w sytuacji , w której wiele pozycjonowanych witryn posiada zawartość oraz parametry na zbliżonym poziomie (co zdarza się bardzo często). Działanie to można nazwać w skrócie pozycjonowaniem linków.

Mocne linki pozwalają nie tylko na osiągnięcie wysokich pozycji w wynikach wyszukiwania, ale przekładają się także na zbudowanie rozpoznawalności oraz świadomości firmy i poszczególnych marek w sieci. Pozwalają one także na generowanie dodatkowego ruchu, co nie jest bez znaczenia przy ocenie przez crawlery dając razem efekt synergii. Linki nofollow także mogą mieć status silnych, jeśli są odpowiednio przygotowane.

Metody pozyskiwania linków

Znając teorię warto zagłębić się w praktykę i pokazać w jaki sposób pozycjonować linki oraz je pozyskiwać. Metod jest wiele, a najpopularniejsze i najskuteczniejsze z nich przedstawiam poniżej.

Artykuły sponsorowane

Jest to jedna z najpopularniejszych form pozwalających na pozyskanie linków dofollow. Artykuły sponsorowane są formą nienachalnej, przekazującej odbiorcy wartościowe i merytoryczne treści reklamy. W jej treść najczęściej wkomponowane są właśnie linki pozycjonujące przekierowujące do pozycjonowanej witryny. Należy jednak liczyć się z tym, że bardzo często aby osiągnąć wymierne efekty trzeba zainwestować dość sporą kwotę (w zależności od redakcji oraz portalu).

Zaplecze SEO

Zapleczem SEO nazwiemy pewną ilość witryn służących jako pomoc do wypozycjonowania danego serwisu. Warto jest traktować każdą taką stronę jako pełnowartościowy, „normalny” element, który jest zoptymalizowany pod kątem SEO i posiada wartościową dla użytkowników zawartość. Poprzez ten zabieg portale zapleczowe będą pozycjonowane stosunkowo wysoko umożliwiając tym samym umieszczenie na nich przekierowań, które będą uznawane za mocne i efektywne w pozycjonowaniu linków.

Linki partnerskie

Pozyskiwanie linków partnerskich to dość kosztowny, ale warty inwestycji sposób. Polega on na zamieszczeniu linku SEO prowadzącego do pozycjonowanej witryny najczęściej w zakładce ‘Partnerzy’ lub ‘Sponsorzy’ w zamian za wsparcie finansowe. Współpracę można nawiązać z właścicielami znanych, powiązanych tematycznie lub branżowo marek.

Strony Internetowe takich firm najczęściej posiadają bardzo wysoką renomę oraz zaufanie, co przekłada się bezpośrednio na pozycję rankingową pozycjonowanej witryny.

Dobrym pomysłem jest także wsparcie np. lokalnego klubu sportowego, co pozwoli wpłynąć pozytywnie na wizerunek oraz PR i uzyskać dostęp do źródła, do którego nie ma zasięgu konkurencja.

Wpisy gościnne

Umieszczenie wpisu gościnnego na zewnętrznym portalu jest efektywnym i całkowicie darmowym sposobem na pozyskiwanie linków dobrej jakości. Jedyną poniesioną inwestycją jest czas i energia włożona w przygotowane naprawdę dobrego contentu. Po przygotowaniu wpisu w formie np. artykułu czy wywiadu umieszcza się w jego treści lub w stopce bezpośrednio pod nim link dofollow przekierowujący do pozycjonowanej strony.

Portale społecznościowe

Portale takie jak Facebook, Twitter czy Instagram zrzeszają miliardy osób, które odwiedzają je przynajmniej kilka razy dziennie często nie wyobrażając sobie bez nich życia. Jest to także doskonałe źródło pozwalające na pozyskiwanie nowych klientów oraz linków dofollow o dobrej mocy. Promowanie własnej firmy bądź marki i zrzeszanie odbiorców pozwala mniejsze lub większe społeczności, wokół których tworzone są także linki SEO. Chociaż większość z nich jest linkami nofollow to generują one spory ruch. Jest dla robotów wyszukiwarek sygnał, że „coś się dzieje” co świadczy o tym, że witryna jest wysokiej jakości i wzbudza zainteresowanie.

Fora Internetowe

Stosunkowo popularną w polskim Internecie praktyką jest pozyskiwanie linków z różnego rodzaju forum. Chociaż na chwilę obecną znaczna większość stron tego typu jest przepełniona kompletnie nie związanymi z tematyką wątków postami o charakterze spamu. Wciąż jednak można znaleźć wysokiej jakości portale, które są na bieżąco moderowane. Z tego powodu warto zakładać na nich konta użytkowników wyglądające na naturalne i dbać o regularne umieszczanie wypowiedzi o wysokiej jakości i merytoryce wraz z umieszczonymi w ich treści przekierowaniami. Jest to kolejny z darmowych sposobów na pozyskiwanie silnych linków, który choć wymaga trochę czasu i wysiłku to jest wart uwagi.

Portale typu OLX i Pracuj.pl

Portale tematyczne poświęcone głównie ogłoszeniom i ofertom pracy mogą stanowić kolejne źródło skutecznego linkbuildingu. Dobrze jest postarać się o ciekawe propozycje stanowisk lub staży we własnej firmie (niekoniecznie związane bezpośrednio z branżą czy tematyką). Wiele stron takich jak OLX skupuje content w postaci anonsów (wraz z umieszczonym w nich linkiem dofollow przekierowującym do pozycjonowanej witryny).