Dla firm działających ogólnokrajowo takie wizytówki nie będą miały aż tak dużego znaczenia, jednak także warto się nimi zainteresować, gdyż poza samym pozycjonowaniem mają też dodatkowo dobry wpływ na ogół działań marketingowych. Jest to świetny sposób na dotarcie do klienta, a nie trzeba ponosić przy tym dodatkowych kosztów.
Czym są wizytówki z NAP?
Nazwa wizytówek NAP pochodzi od skrótu Name, Address, Phone Number. Jest to więc po prostu zestaw danych kontaktowych do firmy, choć powszechne jest rozwijanie go o dodatkowe informacje, takie jak link do strony i unikalny opis działalności przedsiębiorstwa. Założeniem tworzenia wizytówek z NAP jest umieszczanie ich w wielu miejscach w sieci, więc bardzo istotne (zarówno dla algorytmu Google, jak i klientów) jest to, by zawsze to był ten sam adres firmy, oraz te same dane.
Wizytówki tworzy się po to, by pozyskiwać klientów z różnych serwisów branżowych oraz katalogów odwiedzanych przez użytkowników bezpośrednio z konkretnych stron lub z organicznych wyników wyszukiwarek. Mają one jednak także znaczenie w pozycjonowaniu, a głównie w pozycjonowaniu lokalnym.
Jaki wpływ mają wizytówki NAP na pozycjonowanie lokalne?
Tworzenie wizytówek z linkiem do strony daje możliwość pozyskiwania darmowych linków przychodzących, co ma kluczowy wpływ na wysokie wyniki witryny w wyszukiwarce. Ma to jednak szczególne znaczenie w pozycjonowaniu lokalnym, gdyż aktualnie algorytm Google uznaje firmy, których dane są obecne w wielu miejscach w internecie za bardziej wiarygodne i powiązane z daną lokalizacją. Jeśli dane kontaktowe są powielane na różnych stronach, taka witryna może szybko awansować w wynikach dla danego regionu, jeśli jest to biznes lokalny. Bierze się to z faktu, że teoretycznie taka działalność jest bardziej wiarygodna, a algorytm uznaje ją za bardziej wartościową, niż gdyby dane kontaktowe nie pojawiały się nigdzie.
Gdzie umieszczać wizytówki z NAP?
Wizytówki z NAP należy umieszczać na solidnych stronach wiarygodnych dla algorytmów wyszukiwarek. W praktyce oznacza to, że powinny to być strony popularne, które odwiedza stosunkowo duża liczba użytkowników. Sama strona lub katalog powinna być uważana za rzetelna z perspektywy potencjalnego klienta szukającego konkretnej firmy. Idąc dalej tym tropem, sam nasuwa się wniosek, że umieszczanie wizytówek z NAP w szemranych katalogach SEO o nikłej wartości dla użytkowników mija się z celem. Tak właśnie jest w praktyce. Wszystkie witryny, które są tworzone tylko po to, by można było na nich umieszczać linki lub dane, są już dla algorytmów Google niewiele warte, a często mogą nawet negatywnie wpłynąć na wyniki pozycjonowania.
Warto więc bazować na rzetelnych katalogach, albo lokalnych serwisach, w których właściciele dają możliwość umieszczania wizytówek lokalnym firmom. Mogą to być na przykład serwisy należące do gazet regionalnych. Takie wizytówki z NAP będą miały najlepszy wpływ na pozycjonowanie lokalne. Mogą to jednak być również serwisy ogólnokrajowe, jednak powinny być sprawdzone pod kątem wiarygodności swojej działalności.
Zazwyczaj umieszczanie swoich wizytówek w takich serwisach jest darmowe, choć w niektórych przypadkach może to być płatne. Czasem jednak się to opłaca, bo poza pozycjonowaniem lokalnym można zaprezentować się potencjalnym klientom.
Jak tworzyć wizytówki z NAP?
W wizytówkach NAP należy podać adres, dane kontaktowe, takie jak adres witryny i numer telefonu, oraz maila, a także pełną nazwę firmy. Ważne, by zawsze podawać dane w takiej samej formie i nie używać zamiennie pełnych nazw ze skróconymi nazwami. Adres powinien być powiązany z punktem w Google Map i wizytówką z Google Moja Firma.
Nigdy nie należy zapominać o podaniu linku do strony firmowej, jeśli jest to dopuszczone w danym serwisie. Wpływa to na pozycję witryny w wyszukiwarce, a zazwyczaj jest całkowicie darmowe.
Ponadto warto dodać elementy, takie jak:
· nazwy profili w mediach społecznościowych,
· frazy kluczowe związane z główną działalnością,
· frazy z długiego ogona powiązane z działalnością,
· godziny otwarcia.
Zawsze trzeba pamiętać, że takie wizytówki nie tworzy się tylko z myślą o robotach, a przede wszystkim z myślą o realnych użytkownikach szukających informacji o firmie.
NAP, a reszta działań zakresu SEO i pozycjonowania
Najważniejsze w tym, by osiągać satysfakcjonujące wyniki w pozycjonowaniu lokalnym jest jednak działanie zgodnie ze wszystkimi wytycznymi SEO oraz wdrażanie standardowych procedur pozycjonowania. Optymalizacja wizytówek NAP to tylko jeden element, który bez połączenia z całą resztą nie przyniesie oczekiwanych efektów.