Czym jest pozycjonowanie stron w Internecie?

Rozważanie warto zacząć od podstaw, czyli odpowiedzi na pytanie czym w zasadzie jest pozycjonowanie? W dużym skrócie terminem skutecznego pozycjonowania stron WWW można określić szereg zasad, metod oraz działań zmierzających do osiągnięcia przez konkretną witrynę jak najwyższej pozycji w darmowych wynikach wyszukiwania (o czym w dalszej części).

Czym są działania SEO?

Działania SEO, czyli Search Engine Optimization (ang. Optymalizacja strony pod kątem wyszukiwarek) to jedna ze składowych profesjonalnego pozycjonowania stron. Ich celem jest optymalizacja pod kątem pozycjonowania stron WWW w Google (oraz innych wyszukiwarek) tak, aby mogła być jak najlepiej oceniona przez algorytmy służące do pozycjonowania stron (crawlery), a następnie zaindeksowana na jak najwyższej pozycji w wynikach wyszukiwania.

Czym są wyniki wyszukiwania?

Wspomniane wcześniej wyniki wyszukiwania znane także jako SERP, czyli Search Engine Results Page (ang. strona z wynikami wyszukiwania) są docelowym miejscem dla pozycjonowania stron internetowych w wyszukiwarkach. Jest to strona WWW generowana w odpowiedzi na zadane przez użytkownika zapytanie dotyczące np. konkretnego produktu, usługi lub informacji. Zawiera poszeregowane według trafności fragmenty pozycjonowanych stron internetowych w wyszukiwarkach wraz z krótkimi opisami oraz przekierowującymi do nich linkami zewnętrznymi. Poszczególne pozycje rankingowe są ustalane właśnie w procesie pozycjonowania.

Czym jest audyt SEO?

Zabiegiem poprzedzającym właściwą optymalizację pozycjonowanych stron WWW jest audyt SEO, nie jest on obowiązkowy ale wysoce zalecany. Jego celem jest uzyskanie informacji o tym jak bardzo pozycjonowana witryna odbiega od norm stawianych przez Google (oraz inne wyszukiwarki). Jego efektem jest wygenerowanie raportu pozwalającego na skuteczne pozycjonowanie stron WWW i zawierającego informacje takie jak:

+ wykaz występujących błędów (należy je wyeliminować przed pozycjonowaniem strony firmy)

+ informacje o zastosowanych metodach, narzędziach oraz technologiach mogących zostać wykorzystanych również w późniejszym pozycjonowaniu stron internetowych w Google

+ dane na temat wykonanych pomiarów i uzyskanych wyników będące bazą dla późniejszego pozycjonowania Google

+ dodatkowe załączniki zawierające odpowiednio opisane wykresy, schematy, grafiki itp.

+ listę komentarzy, sugestii oraz rozwiązań stanowiącą podstawę do właściwej optymalizacji strony w celu skutecznego pozycjonowania stron

Czym jest optymalizacja SEO?

Optymalizacja strony internetowej będąca przedmiotem działań SEO jest procesem przekształcającym strukturę pozycjonowanych stron tak, aby jak najlepiej spełniała wymagania wyszukiwarek (przede wszystkim Google). Jest to najważniejsza składowa umożliwiająca skuteczne pozycjonowanie stron WWW. Wyróżnić można trzy odrębne etapy:

- SEO Techniczne mające na celu poprawę jakości działania, szybkości wczytywania oraz eliminacji występowania błędów do minimum w przypadku profesjonalnego pozycjonowania stron. Jest to istotne zarówno dla pozycjonowania stron WWW w Google wersji na urządzenia przenośne takie jak smartfony oraz tablety (mobilnej) oraz na komputery PC i laptopy (stacjonarnej). W trakcie optymalizacji strony pod uwagę brane są pod uwagę elementy mające zasadniczy wpływ na skuteczność pozycjonowania Google takie jak: poprawność, prostota i przejrzystość kodu źródłowego oraz zastosowanych skryptów, linkowanie wewnętrzne i zewnętrzne, struktura przekierowań (redirectów), zabezpieczenia, optymalizacja grafik (atrybut ALT, rozmiar, waga, skalowanie).

- Optymalizacja treści pozycjonowanych stron WWW pod względem wymagań SEO zapewniająca zgodność zawartości takiej jak teksty, grafiki, materiały video oraz zawartość interaktywna z normami stawianymi przez Google. Aby je spełniać content powinien być przede wszystkim:

+ unikatowy - nie występujący nigdzie indziej sieci, ponieważ Google nie lubi powtarzalności, a wręcz za nią karze faworyzując jednocześnie niepowtarzalność (np. w przypadku pozycjonowania strony firmy)

+ poprawny merytorycznie - pisany w oparciu o sprawdzone źródła, najlepiej przez branżowych ekspertów, co jest szczególnie istotne w przypadku pozycjonowania stron firmy

+ wartościowy - dający czytelnikowi „coś więcej” niż przekaz marketingowy, czyli odpowiadający na jego pytania, poszerzający jego wiedzę oraz zawierający ciekawostki i informacje, o których odbiorca wcześniej nie wiedział (jest on najważniejszym „celem”, na który ukierunkowane jest pozycjonowanie stron w Internecie)

+ interesujący – pisany w sposób, który przykuje uwagę odbiorcy, zatrzyma ją na dłużej, a w idealnym scenariuszu skłoni do ponownych (najlepiej wielokrotnych) odwiedzin w celu zapoznania się z resztą zawartości witryny oraz ewentualnymi aktualizacjami (jest to najważniejszy cel przyświecający skutecznemu pozycjonowaniu strony w wyszukiwarkach)

+ poprawny językowo, ortograficznie oraz interpunkcyjnie – nie zawierający błędów typu „muwić” czy „wogóle” lub pozbawiony znaków przestankowych, ponieważ często utrudnia to, a czasem wręcz uniemożliwia właściwy odbiór treści niewelując efekty osiągnięte przez pozycjonowanie stron w Internecie

+ pisany językiem i stylem przyjaznym dla czytelnika – niezbyt ogólnym, dostarczającym użytkownikowi wszelkich potrzebnych informacji i odpowiadający na jego pytania, ale też nie nazbyt specjalistyczny i wysublimowany, a przez to niezrozumiały i powodujący irytację oraz zniechęcenie (jest to o tyle istotne, że sam użytkownik oraz jego wrażenia jest jednym z zasadniczych czynników wpływających na pozycjonowanie stron internetowych w Google oraz pozycjonowanie strony w (innych) wyszukiwarkach)

+ odpowiednio wyróżniony graficznie – podzielony na wyróżnione odpowiednimi nagłówkami akapity – osobny dla każdej nowej myśli, zagadnienia, definicji, zjawiska (np. dotyczące pozycjonowania stron firmy), posiadający chwytliwy i dobrze podsumowujący tematykę tytuł, zawierający odpowiednio wyróżnione słowa klucze, pojęcia itd. (kursywa, pogrubienie, podkreślenie)

- Optymalizacja strony internetowej pod względem wymagań UX (User Experience), czyli zbioru norm oraz zasad mających wywołać pozytywne odczucia, emocje, myśli oraz skojarzenia przy interakcji z pozycjonowanymi stronami. Żeby dobrze je spełniać strona powinna przede wszystkim posiadać dedykowany, profesjonalny oraz estetyczny projekt graficzny – tutaj kluczem jest prostota oraz spójność z tematyką pozycjonowania strony w wyszukiwarkach. Nie mniej ważny w przypadku pozycjonowania strony firmy jest także intuicyjny i przejrzysty układ elementów takich jak poszczególne pozycje menu, nawigacja oraz poszczególne podstrony. Powinny być one zaprojektowane w sposób logiczny i zawsze jasno informować odbiorcę o celu jego wizyty w konkretnym miejscu oraz jednym z czynników rankingowych pozycjonowania stron WWW w Google. Niezmiernie istotne jest także umieszczenie mapy strony (sitemap) tak, aby internauta w każdym momencie był w stanie sprawnie i szybko zorientować się w swoim położeniu wewnątrz jej struktury.