Czym jest pozycjonowanie long tail?

Pozycjonowanie long tail zwane także pozycjonowaniem szerokim lub długiego ogona opiera się o długie, kilkuwyrazowe frazy kluczowe, które tworzą swoisty „ogon”. Frazy tego typu są niszowe i precyzyjne odpowiadając na zapytania użytkowników dotyczące konkretnej informacji, szczegółowego wariantu usługi bądź określonej marki i modelu danego artykułu. Metoda ta może zostać zastosowana w przypadku zarówno całych witryn jak i określonych treści oraz pojedynczych produktów.

Pozycjonowanie produktów

Pozycjonowanie long tail daje wiele korzyści jeśli chodzi o pozycjonowanie produktów konkretnych marek o określonych modelach, wersjach, pojemnościach itp. Proces ten najlepiej wyjaśnić na konkretnym przykładzie:

Klient ma zamiar dokonać dość kosztownej inwestycji, a mianowicie zakupu samochodu i poszukuje konkretnej marki, modelu oraz wersji. W tym przypadku poszukuje samochodu marki Toyota Avensis, ale posługując się ogólną frazą kluczową „Toyota Avensis” w wynikach wyszukiwania ujrzy masę różnych wersji tego modelu. Poszczególne auta będą różnić się m.in. pojemnością oraz mocą silnika, typem nadwozia oraz pojemnością bagażnika. Potencjalny nabywca poszukuje stosunkowo małego i zwrotnego oraz ekonomicznego pojazdu do poruszania się po mieście posłuży się więc zapytaniem o treści „Toyota Avensis compact 90 KM pojemność 1588 2 cylindry” co odpowiada wersji najekonomiczniejszej. Jeśli do podanego sformułowania zostanie wykorzystanie pozycjonowanie long tail na frazę, która w tym wypadku będzie długa i precyzyjna klient zostanie przekierowany do podstrony poświęconej temu właśnie modelowi Toyoty Avensis, co z dużym prawdopodobnieństwem przyczyni się do decyzji o zakupie.

Niszowość – klucz do sukcesu?

Niszowość wiąże się przede wszystkim z bardzo wysokim współczynnikiem konwersji, co w skrócie oznacza stosunkowo niski odsetek odwiedzin użytkowników nie zainteresowanych skorzystaniem z oferty na rzecz potencjalnych nabywców. W porównaniu ze stosunkowo niską ceną pozycjonowania long tail pozwala to na zmaksymalizowanie zysków z inwestycji w stosunku do poniesionych kosztów.

Wykorzystanie fraz typu long tail wiąże się także ze znacznie niższą konkurencyjnością. Daje to możliwość zaistnienia na rynku małym i średnim firmom, które mają nikłe szanse w walce z branżowymi gigantami o wysokie pozycje w pozycjonowaniu na bardzo krótkie i ogólne słowa kluczowe.

Pozycjonowanie w branży e-commerce

Podejmując się pozycjonowania typu szerokiego w branży e-commerce warto dla każdej wersji produktu stworzyć osobną podstronę. Każdy z takich elementów powinien zawierać oddzielny, unikatowy opis stworzony przez doświadczonego copywritera, osobną kartę charakterystyki, nagłówek oraz grafiki (zawierające pozycjonowaną frazę w swojej nazwie oraz atrybucie ALT).

Pozycjonowanie firm usługowych

W przypadku firm usługowych (szczególnie tych, które działają lokalnie) ogromny potencjał ma zastosowanie pozycjonowania long tail z wykorzystaniem nazw miejscowych. Pierwszym krokiem jaki warto uczynić jest stworzenie osobnej podstrony dla każdego wariantu świadczonych usług i oddzielne pozycjonowanie ich na długie i precyzyjne frazy długiego ogona.

Dla przykładu klient zainteresowany zrobieniem remontu w kuchni prędzej odnajdzie tego, czego szuka tworząc dokładne zapytanie typu „usługi budowlane remont wnętrz kuchnia tanio” lub po prostu „usługi budowlane remont kuchnia” niż np. „usługi budowlane tanio” na co otrzymałby setki różnych wyników.

Warto również rozważyć pozycjonowanie swojej firmy na długie frazy dla każdej dzielnicy miasta oddzielnie, ponieważ prawdą jest, że klienci szukają zleceniobiorcy jak najbliżej swojego miejsca zamieszkania. Przykładami lokalnych fraz długiego ogona mogą być „usługi remontowe Warszawa Bielany tanio”, „usługi budowlane tanio Warszawa Ursynów”, „usługi remontowe Poznań Wilda” czy „usługi budowlane tanio Poznań Grunwald”. Przy stosunkowo niskiej cenie pozycjonowania long tail pozwala to na zwiększenie zasięgu, a tym samym liczby klientów i zysków.

Pozycjonowanie blogów

Czytelnicy blogów są bardzo często trafiają nia nie przypadkiem poszukując do wyszukiwarki długie zapytania o zagadnienia egzystencjonalne, filozoficzne lub stricte „życiowe” jak np. „10 porad na” lub „5 prostych rozwiązań…”. Z tego powodu właściciele blogów powinni wykorzystywać pozycjonowanie szerokie w stosunku do podstron z poszczególnymi wpisami zawierającymi w sobie części z zapytań internautów lub odpowiedzi na nie. Czytelnik bardzo często znajdując odpowiedź w jednym z tekstów zacznie przeglądać resztę strony z ciekawości i trafiając na więcej interesujących go treści będzie ją co jakiś czas odwiedzał, a być może stanie się stałym odbiorcą.