Skuteczne metody pozyskiwania linków
Jeszcze około 2010 roku kluczowe dla pozycjonerów było pozyskiwanie jak największej ilości linków, gdyż dawało to dobre rezultaty. Dzisiaj jest to już błędna strategia, gdyż przede wszystkim trzeba zwracać uwagę na jakość, a nie ilość linków przychodzących. Jest to bardzo istotne w kontekście odpowiedzi na pytanie, jak pozyskiwać linki przychodzące. Znaczenie linków dla pozycjonowania witryny […]
Znaczenie linków dla pozycjonowania witryny
Sam fakt, że dla pozycji witryny bardzo ważna jest ilość i jakość linków przychodzących jest oczywisty. Zwiększenie ilości linków poza zoptymalizowaniem samej witryny pod kątem wyszukiwarki ma największe znaczenie dla pozycji strony, dlatego właśnie na tym należy skupić się podczas pozycjonowania. Na początku trzeba jednak pamiętać, by oszacować, jak wiele linków będzie potrzebne do osiągnięcia satysfakcjonującej pozycji. To robi się na etapie wykonywania audytu SEO.
Powinno się brać pod uwagę, że pozycjonowanie to proces długofalowy, zatem nawet, jeśli wysokie pozycje na dane słowa kluczowe nie będą pojawiały się od razu, to nie oznacza jeszcze, że same linki są złe – czasem trzeba poczekać od kilku tygodni, nawet do kilku miesięcy. Niebagatelny wpływ na wyniki ma też aktywność konkurencji, o czym nigdy nie należy zapominać, analizując swoje dotychczasowe działania i planując następne.
Jakie linki warto pozyskiwać?
Według oficjalnych wytycznych twórców algorytmów wyszukiwarek, oraz praktyków SEO, najlepsze rezultaty w pozycjonowaniu dają mocne linki. Pozostaje jednak podstawowe pytanie, jakie to linki i z jakich stron je pozyskiwać. Odpowiedź jest poniekąd intuicyjna. Przede wszystkim powinny to być witryny z wysokimi wskaźnikami TR/TF (do sprawdzenia na MajesticSEO/Ahrefs), które są mocno powiązane z tematyką pozycjonowanej strony. Naturalne linkowanie, czyli pozyskiwanie linków na bazie tworzenia wysokiej jakości treści chętnie czytanej przez użytkowników jest kluczowe dla zweryfikowania, czy link będzie mocny. Oczywiście trzeba na to również spojrzeć przez pryzmat kwestii technicznych.
Najmocniejsze linki to takie, które pochodzą ze stron dobrze wypozycjonowanych w wyszukiwarce i same mające dużą ilość linków przychodzących. Można to określić między innymi na podstawie wskaźnika Trust Flow mówiącego o wiarygodności strony. Analizując, czy warto pozyskiwać link z danej witryny, zawsze trzeba wziąć pod uwagę, czy nie będzie to uznane przez algorytm za spam.
Które linki nie są warte uwagi?
Powyższe założenia automatycznie eliminują znaczną część powszechnych metod pozyskiwania linków. Chodzi przede wszystkim o umieszczanie linków na stronach o niskiej wartości, które przez algorytm zostały uznane za spam.
Powszechną praktyką kiedyś było pozyskiwanie setek lub nawet tysięcy linków przychodzących na przykład z witryn znajdujących się na chińskich lub indyjskich serwerach – dzisiaj może to tylko pogorszyć wyniki.
Własne zaplecze SEO
Najpowszechniejszą metodą na pozyskiwanie linków jest tworzenie własnego zaplecza SEO. Polega to na tworzeniu strony z dużą ilością treści, w której zawarte są linki do pozycjonowanej witryny. Błędem popełnianym przez właścicieli stron jest tworzenie zaplecza o niskiej lub wręcz żadnej jakości. Aktualnie trendy idą w konkretną stronę – takie zaplecze nie powinno wyglądać jak strona utworzona tylko pod kątem wrzucania tam niskiej jakości treści i sztucznego tworzenia linków.
Mocne linki a pozycjonowanie
O wiele lepsze rezultaty przyniesie zainwestowanie w wysokiej jakości stronę, na której będzie umieszczać się treści możliwie wysokiej jakości chętnie konsumowane przez internautów. Mogą to być blogi poradnikowe lub specjalistyczne z jakiegoś zakresu, wraz z aktywnymi mediami społecznościowymi.
Ilość linków przychodzących i „naturalny” wygląd zaplecza wpływa na to, czy link umieszczony na takiej stronie będzie odpowiednio skuteczny. Proces budowania zaplecza powinien być rozłożony na wiele miesięcy i zaplanowany tak, jakby tworzyło się witrynę nie pod kątem robotów, a realnych użytkowników.
Nie należy zapominać o kwestiach technicznych, takich jak na przykład umieszczanie zaplecza na serwerach z różnym IP.
Artykuły sponsorowane w SEO
Komercyjną metodą na pozyskiwanie linków jest tworzenie artykułów tematycznych i umieszczanie ich na stronach oferujących możliwość współpracy. Jest to bardzo dobry sposób pozyskiwania linków, a jeśli znajdzie się specjalistyczne i niszowe serwisy tematyczne, można to zrobić nie ponosząc bardzo dużych kosztów. Nieco bardziej kosztowne będzie zaś umieszczanie wpisów na dużych portalach, jednak trzeba pamiętać, że to bardzo skuteczne.
Pozyskiwanie linków za darmo
Istnieją też metody pozyskiwania linków praktycznie za darmo. Można to robić w takich miejscach, jak:
- sekcje komentarzy portali tematycznych,
- fora internetowe,
- blogi i serwisy dające możliwość umieszczania wpisów partnerskich,
- portale ogłoszeniowe,
- portale specjalistyczne.
Najtańszą metodą na pozyskiwanie linków będzie udzielanie się na forach i portalach, w których można umieścić swój link na przykład w biogramie lub opisie profilu. Inną metodą jest tworzenie profili na portalach ogłoszeniowych lub specjalistycznych, w których również jest możliwość wprowadzenia własnej treści, jaka będzie ogólnie dostępna i indeksowana. Nie należy zapominać o możliwości nawiązania współpracy z portalami specjalistycznymi, w których często istnieją sekcje opisujące firmy lub przedsięwzięcia.
Jeśli pozycjonuje się stronę firmy, warto spróbować pozyskać link ze strony partnerów biznesowych. Popularne jest umieszczanie logotypów firm, z którymi się współpracuje. Może to być w sekcji klientów, podwykonawców lub dostawców towaru lub usług. Często umieszczenie swojego logotypu (z linkiem wychodzącym do strony) to kwestia dogadania się ze stałym partnerem biznesowym, a to nie niesie ze sobą dodatkowych kosztów.
Ile linków potrzeba, by pozycjonować witrynę?
W kontekście pytania, jak pozyskiwać linki, nieuchronne jest też pojawienie się pytania, ile ich potrzeba, by osiągnąć określone efekty. Nie zawsze da się na to pytanie odpowiedzieć jednoznacznie, jednak dzięki użyciu odpowiedniego oprogramowania, wykonaniu analizy stron konkurencji i odpowiedniemu doświadczeniu, można w przybliżony sposób określić taką ilość.
Zawsze wykonuje się to jednak indywidualnie, a precyzyjne określenie często nie będzie możliwe ze względu na to, że ostatecznie, na pozycję w wynikach wpływają setki czynników, a nie tylko ilość linków przychodzących (chociaż te nadal pozostają głównym czynnikiem rankingowym).