O audytach w sieci można odnaleźć wiele informacji. Wiele firm jednak postanawia zachować część informacji dla siebie, uznając je jako tajemnicę zawodową. My robimy zupełnie inaczej i w tym tekście wyjaśnimy, na czym polega audyt SEO, dlaczego warto go wykonać i wprowadzić w życie, a także jak przeprowadzić taki audyt, aby dostarczył jak najwięcej informacji.
Czym dokładnie jest audyt SEO?
Audyt SEO to swoisty raport specjalistów, którego celem jest przekazanie cennych rad i wskazówek dotyczących funkcjonowania danej strony internetowej, dzięki którym pozycja witryny w wyszukiwarce wzrośnie. Następnie wewnątrz firmy powinna być przeprowadzona wnikliwa analiza audytu celem wprowadzenia w życie informacji w nich zawartych. To najważniejszy aspekt całego procesu, dlatego warto skrupulatnie realizować wszystkie założenia.
Wykonanie audytu jest o tyle ważne, że coraz częściej w wytycznych Google przewijają się słowa dotyczące przyjazności zarówno Robotom, jak i poszczególnym użytkownikom. Jednak, aby tak się stało, konieczne jest zastosowanie się do aktualnie panujących w sieci trendów, a także wspomnianych wytycznych. Pamiętaj, że wszystkie zazwyczaj są ujęte w audycie, dlatego całą niezbędną wiedzą pozyskasz od specjalistów.
Kiedy zlecić audyt?
Audyt SEO powinien być wykonany zawsze wraz ze stworzeniem nowej strony internetowej. Już na etapie planowania witryny warto skonsultować się ze specjalistą SEO, przedstawić swój pomysł i poprosić o ekspertyzę. W ten sposób możliwe jest zastosowanie się do porad już na pierwszych etapach tworzenia strony, co oszczędzi pracy później, a także zdecydowanie lepiej wpłynie na postrzeganie zarówno przez użytkowników, jak i Roboty Google.
O audycie nie można zapomnieć również później. Pozycjonowanie to ciągłe doskonalenie funkcjonowania strony, dlatego dokładna analiza powinna być wykonana nawet po uruchomieniu strony. Wtedy też możliwe jest przeanalizowanie nieprzewidzianych zmian, które musiały zostać wprowadzone na etapie tworzenia.
Ostatnią sytuacją, kiedy audyt SEO należy wykonać, jest podejrzenie nałożenia filtra algorytmicznego na domenę. To bardzo groźna kara, która objawia się wyłącznie obniżeniem rankingów strony, dlatego widoczna jest wyłącznie po analizie pozycji. W tym przypadku odpowiednio wykonany audyt jest kluczowy do poznania przyczyny, ponieważ nie wyświetla się ona w panelu GSC. Warto zaznaczyć, że wychodzenie z filtra nie jest proste, dlatego ważny jest upór, a także skrupulatność działań.
Koszty audytu SEO
Ceny audytu wahają się zazwyczaj w okolicach 500-600 zł. Można poszukiwać promocji, jednak zdarzają się one bardzo rzadko, zazwyczaj przy różnych zakupowych okazach typu Black Friday. Istotny jest fakt, aby do wykonania audytu wybierać osobę doświadczoną, o czym szerzej w dalszej części tekstu. Zdecydowanie nie polecamy darmowych audytów, które mogą zawierać wiele błędów i najczęściej są swoistą reklamą, która ma zachęcić do skorzystania z usług danej firmy.
Komu zlecić wykonanie audytu?
Audyt powinna wykonywać zdecydowanie doświadczona osoba, którą można uznać za specjalistę SEO. Zanim podejmiesz ostateczną decyzję o wykonawcy, pamiętaj, aby dowiedzieć się, czy dana firma wykonywała wcześniej usługę tego typu, co wchodzi w jej skład, a także poproś o krótką informację o dotychczasowych projektach. Nie otrzymasz szczegółów, ale to, co usłyszysz, powinno Cię przekonywać o profesjonalizmie danego przedsiębiorstwa.
Audyt SEO krok po kroku
Sprawdź tytuły stron i opisy meta
W przypadku tytułów ważna jest unikalność. Sprawdź, czy zawierają słowa kluczowe, a także, czy nie powtarzają się w ramach Twojej strony internetowej. Jeżeli wybrany tytuł jest niepoprawny – zmień go jak najszybciej, aby wyświetlał się w odpowiedni sposób w wynikach wyszukiwania. Opisy meta przeanalizuj pod podobnym kątem. W ich przypadku również istotna jest unikalność i odpowiednia długość.
Analiza widoczności w wynikach wyszukiwania
To bardzo ważny element. Sprawdź, na jakie frazy obecnie wyświetla się Twoja strona. Wyodrębnij najlepsze słowa kluczowe i pod ich kątem również sprawdź pozycje. To bardzo istotne, ponieważ konkurencyjne frazy przynoszą zysk, ale w ich przypadku pozycja musi być naprawdę wysoka.
Adresy podstron
Wszystkie adresy URL w ramach witryny powinny być przyjazne użytkownikom i robotom. Oznacza to nic innego, jak fakt, że nie mogą one być w formie standardowego ciągu znaków, a wyrazów, które będą lekko zdradzać, o czym jest dana strona. Ważne jest, aby również nie powtarzały się na stronie. Unikalność w SEO to podstawa, dlatego zwracaj na ten aspekt szczególną uwagę.
Treść
Analizując treść, sprawdź, czy nie jest nigdzie zduplikowana, ma wartość w oczach użytkowników, a także, czy zawiera określone słowa kluczowe. Treść jest głównym elementem każdej strony internetowej, dlatego warto poświęcić jej dłuższą chwilę. Ponadto zadbaj o odpowiednią długość tekstu na poszczególnych podstronach, ponieważ Roboty Google badają użyteczność strony, zwracając uwagę właśnie na długość tekstów. Jeżeli są zbyt krótkie, witryna może zostać uznana za spam, co zakończy się filtrem.
Efekty, jakich możemy spodziewać się po audycie
Wartość danego audytu poznajemy dopiero po wprowadzeniu zmian w nim opisanych, dlatego nie można z tym zwlekać. Efekty wspomnianych zmian mogą być różne, od zmiany pozycji w wyszukiwarkach, przez zwiększenie obrotów firmy, aż do zwiększenia ruchu z wyszukiwarek. Dlatego też warto regularnie wykonywać audyt, ponieważ może on okazać się receptą na wiele problemów. Pamiętaj przy tym, że wspomniane efekty przychodzą z czasem. Algorytmy indeksują zmiany bardzo powoli, dlatego cierpliwość to drugi najważniejszy w SEO element.